Vuforia alltså en synnerligen framgångsrik plattform. Med stöd för ledande mobiltelefonmärken, surfplattor och glasögon driver lösningen mer än 475 miljoner installationer av AR-appar från App Store och Google Play.
Vuforia Engine, som är plattformens kärna, använder enhetens kameror och sensorer och får den att fungera som ett digitalt ”öga” i en app. Den ser ”objekt” och ytor där innehåll kan placeras och som gör det möjligt för utvecklare att skapa AR-upplevelser med hjälp av de ingående utvecklingsverktygen.
Flera steg i industriell riktning.
Detta om den grundläggande funktionaliteten. Utmaningen när man nu går vidare i utvecklingsarbetet är att skapa industriellt gångbara funktionaliteter. I den nu föreliggande versionen, Vuforia 7, tas också flera steg i denna riktning:
Bl a introduceras ”Model Targets”,vilket är en ny funktion för att fästa innehåll på objekt som inte har identifierats med hjälp av befintlig visonsteknik. Model Targets känner igen objekt genom form, i motsats till befintliga metoder som bygger på detaljerade visuella konstruktioner som vanligtvis finns på utskriftsmaterial, produktförpackningar och vissa konsumentvaror. Med Model Targets kan innehåll kopplas till objekt som bilar, apparater och industriell utrustning och maskiner. Model Targets möjliggör en ny klass av AR-innehåll som kan ersätta traditionella användarhandböcker och tekniska serviceinstruktioner.
Innehåll på horisontella ytor.
Som en följd av den stora efterfrågan på utvecklare introducerar Vuforia 7 också en ny förmåga att placera innehåll på horisontella ytor. Vuforia Ground Plane gör det möjligt att placera innehåll på marken, golvet eller bordet, vare sig inomhus eller utomhus. Vuforia Ground Plane utökar funktionaliteten hos Vuforia Smart Terrain-funktionen, som först tillkännagavs 2013 för att dra nytta av djupavkännande kameror. Vuforia Ground Plane stödjer ett brett sortiment av dagens enheter och erbjuder en idealisk lösning för utvecklare att bygga visualiseringsappar, allt från in-house-möbler till designrecensioner.
Men det finns mera: Vuforia Fusion, en ny kapacitet som är utformad för att ge bästa möjliga AR-upplevelse på ett brett utbud av enheter. Denna modul löser problemet med fragmentering i AR-aktiverande teknik, inklusive kameror, sensorer, chipset och programvaruramar som ARKit och ARCore. Den känner av den underliggande enhetens kapacitet och säkrar dem med Vuforia-funktioner, vilket gör det möjligt för utvecklare att förlita sig på ett enda Vuforia API för en optimal AR-upplevelse. Vuforia Fusion ger avancerade funktioner till ARCore och ARKit-aktiverade enheter, förutom över 100 Android och iOS-enhetsmodeller.
Kommentarer.
– Vi har arbetat med Vuforia sedan den ursprungliga lanseringen av Tango och vi är glada att fortsätta vårt samarbete med lanseringen av ARCore, säger Nathan Martz, produktchef på Google. Vuforia gör det enkelt för utvecklare att dra nytta av ARCore i Vuforia-funktioner som utvecklare är bekanta med.
– Som utvecklare har det inte varit en bättre tid än nu att komma igång med AR. Det har aldrig varit lättare än nu med Vuforia integrerad i Unity. Och det har aldrig tidigare varit möjligt att sätta sin stämpel på så mycket i världen, säger Jay Wright, VD för Vuforia på PTC.
– Augmented Reality handlar om att skapa magi i den verkliga världen, vilket ger berättelser liv på en bordplatta, i ett barns lekrum eller i en skog, säger Tony Parisi, Global Head of VR / AR på Unity Technologies. Vi är glada att Unity-utvecklare har lyckats skapa banbrytande AR med Vuforia ett tag nu och ser fram emot att erbjuda Vuforia 7 i en kommande version av Unity. Vi tror att detta kommer att tillåta skaparna att driva AR-gränserna ytterligare.
Vuforia 7 kommer att finnas tillgängligt med stöd för ARKit i en kommande Unity-release. Vuforia Ground Plane kommer att ingå i Unity som en del av ett nytt gratis installeringsalternativ. Vuforia Engine SDKs förväntas för Xcode, Android Studio och Microsoft Visual Studio senare i år. Stöd till ARCore väntas tidigt nästa år.