Annons

Är Dassaults 3DEXPERIENCE rätt väg för SolidWorks? Ansikte mot ansikte med bolagets CEO Gian Paolo Bassi

Efter närmare 22 år på marknaden är SolidWorks idag den ledande 3D CAD-lösningen för mekanik på mainstreamarenan. Bolaget har enligt analytikern Griffin Securities drygt 450 000 ”aktiva, kommersiella” säten och i övrigt en licensbas på drygt 2,2 miljoner (s k utbildningslicenser står för lejonparten av dessa). Sammantaget har detta Dassault Systemes-ägda bolag en tredjedel av marknaden i sitt segment och är störst före exempelvis Autodesks Inventor. Samtidigt utvecklas tekniken explosivt och det som när SolidWorks lanserades 1995 var en revolution är idag ”vardagsteknik”. För att matcha sånt som IoT, digitala tvillingkoncept, avancerad simulering, 3D-printing och mixed reality krävs nya kapabilitieter. En bredare plattform, kort sagt. VFs PLM TV-team har träffat bolagets CEO, Gian Paolo Bassi, för en intervju om framtiden och vilken väg SolidWorks ska ta i skenet av produktutvecklingens alltmer komplexa processer. Han har vid det här laget suttit vid rodret i tre år med ägarens, Dassault Systemes, uppdrag att dels utveckla SWs teknologi och affärer, men kanske framför allt: Få allt fler av bolagets gigantiska användarcommunity att börja använda Dassaults PLM-plattform 3DEXPERIENCE. Detta är emellertid lättare sagt än gjort. SolidWorks-användarna är CAD-branschens troligen mest lojala och deras inställning till Dassaultchefens, Bernard Charles, visioner är än så länge tämligen skeptisk. SolidWorks var när den kom i mitten av 90-talet branschens första desktop 3D-lösning och de som jobbat på den har nu gjort det i drygt 20 år. Sånt sätter vanemönster och att bryta upp dessa är en tuff uppgift. Men SolidWorks-basen Gian Paolo Bassi är både respektfullt enträgen och gör sin plikt med en elegant formulerad förståelse för SW-användarnas inställning. - Vi måste tänka brett, säger han. Visst älskar våra användare sin CAD-mjukvara, men de inser samtidigt vart teknikutvecklingen är på väg. Produkter som i ökande omfattning blir "smarta" och utrustas med alltmer elektronik, mjukvaror och som kopplas till molnet via IoT-lösningar. Produktframtagningsprocesser som innefattar inte bara innefattar avancerad simulering, 3D-printing, virtuell och augmented reality, utan som också handlar om helt nya sätt att interagera i utvecklingsarbetet. Osv. Någonstans på vägen mellan dessa steg blir det uppenbart att man behöver en bred plattform och där är 3DEXPERIENCE, är svaret.

FÖR ATT TITTA PÅ TV-REPORTAGET och läsa artikeln – klicka på länken i rubriken nedan:

Is 3DEXPERIENCE the Right Path for SOLIDWORKS? Face to Face with CEO Gian Paolo Bassi – TV Report

Men hur redo är egentligen SOLIDWORKS-communityn att ta till sig denna plattform?

Hittills har upptaget av de “broar” som DS SOLIDWORKS utvecklat – exempelvis Conceptual Design, Idustrial Design och nu senast Xdesign och Xdrive – vari begränsat. Men Bassi har långt ifrån givit upp. Tvärtom anser han att argumenten för att investera I 3DEXPERIENCE-plattformen är så starka att över tid har ingen råd att avstå.

Frågorna är: Kommer Bassi att lyckas att vinna över de än så länge 3DEXPERIENCE-skeptiska SW-användarna? Vilka är riskerna med att gå över till denna plattform som är byggd på DS’ egna CGM-kärna medan SOLIDWORKS mjukvaran är baserad på Parasolidkärnan, licensierad från Siemens PLM?

Missa inte mötet – ansikte mot ansikte – med en PLM-företagsledare som lyssnar mycket noga till vad SW-communityn och medarbetarna har att säga. Och som under sina nu drygt tre år vid rodret gjort SOLIDWORKS till en marknadsvinnare. När tillväxten bland konkurrenterna antingen dippar eller ligger på ett par 3-4 procent levererade Bassi ifjol en tillväxt på 13 procent (till drygt 700 miljoner dollar) och fick ut ca 60 000 nya licenser.

I detta TV-reportage och i den vidhängande analyserande artikeln träffar du också:

* Denny Bahl, chefsingenjör i amerikanska Innovative Plastics Inc. Och dessutom ordförande för användarföreningen, SOLIDWORKS user group i Chicago.
* Michelle Boucher, VP och researchansvarig hos analytikern Tech-Clarity
* Peter Bilello, analytiker och chef för CIMdata
* Jay Vleeschhouwer, director och senior analytiker hos Wall Street-företaget Griffin Securities
* Kishore Boyalakuntla, Dassault SOLIDWORKS’ director för bolagets prtogramportfölj.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Industriellt

Success Stories

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title