Annons

SEMCON: Kvinnligt team skapar nytt koncept för automatisk ihopkoppling mellan bil och släp

PRODUKTUTVECKLING. Vi har alla upplevt hur krångligt det är att koppla på ett släp. Behöver det vara så, undrade man på teknikkonsulten Semcon. Varför har dragkroken sett likadan ut sedan 1932? Och, skulle det se likadant ut om vi låter ett kvinnligt utvecklingsteam ta fram en lösning?
Bolaget satte ihop ett team med kvinnor för att ge fler perspektiv på produktutvecklingen. Resultatet blev ett nytt, automatiskt koncept där bil och släp kopplar ihop sig själva. Man behöver inte ens gå ur bilen.
- Med tanke på alla miljarder som lagts på produktutveckling inom bilindustrin de senaste 80 åren är det konstigt att inget gjorts åt dragkroken. Ibland kan det behövas nya perspektiv, säger Sofie Askenbom, projektledare för Add Perspectives-teamet.

När Semcon i våras bad om exempel på produkter som saknar kvinnors perspektiv kom över 500 förslag. Flera handlade om hur krångligt det är att koppla på släp på en dragkrok. Det skapar osäkerhet vid hanteringen av flyttsläp, tunga hästsläp, husvagnar och båtkärror. En undersökning (Inizio/Semcon) visar att varannan person helst undviker att köra med släp. Av dem är 70 procent kvinnor.
– När majoriteten av alla teknikutvecklare är män är det lätt att perspektiv tappas bort, inte minst kvinnors. För upplever man inte en produkt som problematisk är sannolikheten att man förändrar den inte lika stor. För oss på Semcon är det avgörande att vi förstår fler slags slutanvändare, så att vi kan utveckla produkter som gör mesta möjliga nytta, säger Markus Granlund, VD på Semcon.

Kopplar ihop sig själv med släpet. Ett team med produktutvecklare, alla kvinnor, tog sig an utmaningen. Ambitionen har varit att ta fram ett koncept för en användarvänlig och smart lösning som också är framtidssäkrad för autonoma bilar. Det nya, konceptet för draganordning, Automatic Trailer Connection (ATC), kopplar själv ihop sig med släpet. Medan man sitter kvar i bilen.

– Konceptet utgår från de smarta system som redan finns i bilar idag, säger Sofie Askenbom, projektledare på Semcon.

– Det fina är att konceptet utgår från de smarta system som redan finns i bilar idag. Med tanke på alla miljarder som lagts på produktutveckling inom bilindustrin de senaste 80 åren är det konstigt att inget gjorts åt dragkroken, när så många tycker att det är en krånglig lösning. Ibland kan det behövas nya perspektiv, säger Sofie Askenbom, projektledare för Add Perspectives-teamet.

Så funkar ATC-konceptet. När bil och släp är cirka två meter ifrån varandra kan bilens kamerasensor identifiera släpet och kopplingen påbörjas. Föraren trycker ”Auto Attach” på bilens display och bilen backar autonomt mot släpet. Bil och släp är uppkopplade till molnet och kan på så vis kommunicera för att positionera sig korrekt. Istället för dragkrok finns ett uttag i bilens stötfångare som säkrar släpvagnen och försörjer den med ström. Inga mer kablar behövs. Det är som att koppla in en vanlig stickkontakt och kopplingen utförs autonomt av bilen själv.

En mekanisk låsmekanism inne i bilens uttag säkrar släpet. På bilens display ges sedan information om lastens vikt och balansering, hastighetsbegränsningar, bromsljus m.m. Släpets stödhjul fälls upp automatiskt med en elmotor, som även används för att ställa in höjden vid själva påkopplingen. Sedan är det bara att köra iväg.
– Konceptet är främst framtaget för att visa vad nya perspektiv kan medföra, men med förhoppningen att bil- och trailertillverkare kan vara intresserade av att ta det vidare i framtiden, säger Sofie Askenbom.

När bil och släp är cirka två meter ifrån varandra kan bilens kamerasensor identifiera släpet och kopplingen påbörjas. Föraren trycker ”Auto Attach” på bilens display och bilen backar autonomt mot släpet.

Fakta om ATC och vilka som var med i teamet. Konceptet Automatic Trailer Connection (ATC) är ett resultat av kampanjen Add Perspectives som Semcon lanserade våren 2018 för att uppmärksamma att det behövs fler kvinnor i teknikbranschen. Ett team med utvalda produktutvecklare, alla kvinnor, valde att fokusera på draganordningen och de många manuella steg som krävs för att koppla på släpvagnar.

Det här är teamet som skapade lösningen: Sara Nilsson, User Experience, Sofia Elmestrand, Mekanikkonstruktion, Ida Borenstein, Kommunikation, Malin Bengtsson, Mekanikkonstruktion, Åsa Rudberg, Produktdesign, Sofie Askenbom, Projektledning/Digital utveckling, Anna Lindahl, User Experience, Laura Masaracchia, Machine Learning, Lovisa Wargsjö, Mekanikkonstruktion.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Success Stories

Industriellt

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title