Under perioden januari till december steg försäljningen i USA med 20,6 procent till to 98 263 bilar jämfört med samma period året innan. De starka siffrorna är resultatet av en växande efterfrågan på Volvo Cars SUV-modeller, med XC60 i spetsen. De USA-tillverkade S60-bilarna har också börjat levereras till återförsäljarna och kommer att bidra till volymerna under 2019. I december sålde Volvo Cars 8 826 bilar.
Starka siffror i Kina och Europa. Försäljningen i Kina steg med 14,1 procent till 130 593 bilar under året, jämfört med samma period året innan. Populäraste modellerna var de lokalt monterade modellerna XC60 och S90. I december uppgick den totala försäljningen i regionen till 11 868 bilar, en ökning med 17,9 procent.
Europa var en annan marknad med starka försäljningssiffror det gångna året. Försäljningen ökade med 6,4 procent till 317 838 bilar för tolvmånadersperioden jämfört med 2017. Det starka resultatet leddes av den nya 90-serien och nya XC60. I december sålde företaget 29 469 bilar i regionen.
XC60 i försäljningstopp. 2018 var Volvos mest sålda modell XC60, med en försäljning på 189 459 bilar (2017: 184 966 ), följt av XC90 med en total försäljning på 94 182 bilar (2017: 87 518) och Volvo V40/V40 Cross Country med 77 587 bilar (2017: 95 370 ).
Under de första 12 månaderna såldes totalt 75 828 XC40 medan S90 genererade volymer på 57 142 bilar. (2017: 46 602 )
Omsatte 210 miljarder 2017. Inom parentes och i väntan på 2018 års totala siffror kan noteras att Volvo Car Group under 2017 redovisade en rörelsevinst på ca 14 miljarder, att jämföras med 2016 års ca 11. Omsättningen under perioden uppgick till 210 miljarder.
Resultaten understryker, precis som bolaget noterar, ”en omfattande förvandling av Volvo Cars ekonomi och verksamhet de senaste åren och ger även företaget en bra position för nästa tillväxtfas.” Elektrifieringen av fordonsflottan, liksom bolaget satsning på autonoma fordon kommer att kosta och det man nu skapar blir bra tillskott till detta.