Programmet ger en bedömning av hela anläggningen, hjälper kunderna att minimera sin miljöpåverkan och maximera lönsamheten. Utifrån denna analys ger Tetra Pak rekommendationer för livsmedelsproducenter om möjligheter att minska energiförbrukningen och hjälpa dem att fatta välgrundade beslut om hur resurser används i sina anläggningar.
– Det är angeläget att alla industrier minskar miljöpåverkan i sin verksamhet och det program vi nu utvecklar tillsammans med våra partners kommer att minska denna inverkan för våra kunder och den totala industrin.”
Kan minska koldioxifutsläppen med mellan 15 – 25 procent
Klart är också att bolagen redan kört en pilot i ett amerikanskt projekt som visar att lösningen kan minska koldioxidutsläppen för livsmedels- och dryckesindustrin och energikostnaderna med mellan 15% och 25%.
I ett uttlande i samband med Hannovermässan i Tyskland denna vecka, säger man, ”att det strategiska samarbetet kommer att kombinera styrkan i ABB Abilitys lösningar och Tetra Paks livsmedelsproduktionsexpertis och bygga på båda företagens globala installerade bas, samt djup domän- och digital transformationskompetens.”
– Med detta strategiska samarbete kommer Tetra Pak och ABB att skapa och driva ett ledande ekosystem för tillverkning för att ge Tetra Paks kunder de mest avancerade digitala lösningarna och tjänsterna, säger Visar Krasniqi, koncernchef för Digital Transformation ABB. Dessutom kommer det att göra det möjligt för Tetra Paks kunder att köra ABBs digitala lösningar och deras verksamhet med förbättrad total effektivitet, flexibilitet och hållbarhet.
Livsmedelsleveranser till hundratals miljoner
Att det här samarbetet verkligen kan få en betydelse när det gäller de bitar projektet adresserar är förstås kopplat till Tetra Paks position som världens ledande företag inom livsmedelsbearbetning och förpackningslösningar. Tillsammans med sina kunder och leverantörer tillhandahåller bolaget produkter som varje dag tillgodoser behoven hos hundratals miljoner människor i över 160 länder.