Modelon har alltså tagit sikte på att utveckla en öppen standardteknologi. Användarna ska enkelt uttryckt kunna utnyttja sina egna, valfria verktyg och dela modeller under hela produktutvecklingscykeln. Öppenhet i lösningarna har visat sig vara en väg som världens användare av PLM-lösningar uppskattar, automotive inkluderat.
Vad som är särskilt attraktivt i det Modelon utvecklar är deras olika bibliotek av färdiga moduler för testning av system av system. Man har närmare ett 20-tal olika bibliotek i dagsläget. De är huvudsakligen inriktade mot automotive-, aerospace-, industriutrustnings-, energi- och processindustrier. Några exempel på bibliotek är Engine Dynamics, Vehicle Dynamics, Fuel Systems, Electric Power, Fuel Systems och Jet Propulsion.
Så fungerar en biblioteksmodul
Hur fungerar de? Engine Dynamics-biblioteket är ett relevant exempel: Biblioteket används för modellering, simulering och analys av förbränningsmotorsystem, inklusive motorer till inlopps-/avgasflödesvägar, luftkylare, turboladdare och EGR-konfigurationer. Tryck- och termisk dynamik för komplett luft- och avgasutbyte är explicit modellerad. Flera turboladdare och EGR-konfigurationer (Exhaust Gas Recirculation) kan modelleras, inklusive variabla geometriska turbinkonstruktioner. Biblioteket är väl lämpat för att skapa modeller som används i ”motorrespons” och relaterad motorstyrning.
Typiska applikationer för Engine Dynamics Library inkluderar kontrolldesign, analys av transienta motorprestanda och emissionsstudier. Biblioteket har framgångsrikt implementerats i industrin för att utveckla modeller och styrning av kompletta motorsystem, inklusive system för dieselefterbehandling.
Höjdpunkter i den nya 2019-versionen
Detta sagt som en bakgrund till dagens annonserade version 2019.1 så finns här nu ett antal förbättringar och vässade kapabiliteter. Några höjdpunkter som pekas ut i detta är:
På fordonssidan:
- Nya toppmoderna batteriladdnings- och prestandamodeller
- Snabba ”medieuppställningar” förbättrar simulationshastigheten avsevärt
- Nya komponenter: värmeväxlare, reglerventil, däckmodeller
- Förbättringar gällande robusthet i initialisering och beräkning
- Förbättrad support för realtid och HiL (Hardware in the Loop)
På areospaceområdet:
- Ny flygplansmodellarkitektur med subsystem och aerodynamik
- Ny komplex gasturbinmodell med massberäkning
På energi- och kraftområdena
– Tre tryckkokare för gasturbin kraftverk
– Nya hydrofriktionsmodeller
– Fjärrvärmediffusion och dynamiska fördröjningsmodeller har införts
– Förbättrad beräkningshastighet för SOFC (Solid Oxide Fuel Cell), vilket handlar om enheter för elektrokemisk omvandling vilka producerar elektricitet via oxidering av ett bränsle.