För de första sex månaderna uppgick försäljningen till rekord 340 286 bilar, en ökning från året innan med 7,3 procent. Under perioden växte Volvo Cars konsekvent snabbare än den totala marknaden.
Företaget har ökat sina marknadsandelar i USA, Kina och Europa, där Storbritannien och Tyskland registrerade en tillväxt på 30 respektive 32 procent. Den totala marknaden för personbilar i USA minskade med 2,0 procent under första halvåret medan Kina och Europa sjönk med 9,3 procent respektive 3,1 procent under samma period.
Volvochefern, Håkan Samuelsson, betonar att företaget har prioriterat tillväxt och marknadsandel under perioden och utnyttjat ett momentum för Volvos varumärke som skapats av en serie av prisbelönta modeller.
– I en tid då de flesta marknader i världen ser stagnerande bilsäljning har vi haft en stark tillväxt under första halvåret, sa Samuelsson. Vi fortsätter att ta marknadsandelar i alla regioner där vi är verksamma, men ökat prispress och tullar har minskat vårt rörelseresultat. De kostnadsåtgärder vi vidtog tidigare i år träder i kraft under andra halvåret.
Samuelsson vill kapa kostnader trots de goda siffrorna
Alltså, trots bra siffror både i Sverige och på viktiga marknader världen över vill Samuelsson kapa i den totala kostnadsbilden. I juli deklarerade han i samband med delårsrapporten att man implementerat ett besparingspaket med nedskärningar på personalsidan, bl a 750 tjänster. På sista raden räknar volvobasen med att detta ska reducera kostnadsbilden med ca en miljard kronor.
Men det stannar inte där. Den svensk-kinesiska fordonstillverkaren ska från den i januari nästra år sjösätta ännu ett besparingspaket, även denna gån räknar man med att detta ska ge besparingar på en miljard kronor.
I januaripaketet blir det dock inte fråga om att reducera antalet tjänster ytterligare, utan pengarna ska dras in primärt på indirekta upphandlingskostnader av material.
Minskad vinst bakom fortsatt kostnadsjakt
Varför vill Samuelsson kapa kostnader? Generellt är han inte riktigt nöjd med vinstnivån. Rörelseresultatet för första halvåret 2019 uppgick till 5,5 miljarder kronor, jämfört med 7,8 miljarder för samma period förra året. För andra kvartalet minskade rörelseresultatet till 2,6 miljarder kronor, medan intäkterna steg till 67,2 miljarder.
Rörelsemarginalen under första halvåret sjönk till 4,2 procent från 6,4 procent, medan rörelsemarginalen för årets andra kvartal uppgick till 3,9 procent.
Med de här siffrorna som bakgrund harf Volvo Cars alltså initierat ytterligare kostnadsåtgärder inom företaget utöver redan planerade åtgärder, som tillsammans syftar till att sänka fasta kostnader med 2 miljarder kronor. Dessa åtgärder kommer att träda i kraft under andra halvåret och inleda första halvåret 2020.