ABB:s verksamhet Robotics & Discrete Automation har lanserat ett speciellt paket av digitala lösningar såväl som virtuellt stöd och fältservice-support för att hjälpa verksamheter starta upp sina produktionslinor som kan ha varit stillastående i veckor eller månader under COVID-19-pandemin.
Erbjuder flera digitala verktyg
Utöver att hjälpa kunder att felsöka och åtgärda problem kopplade till robotar och verksamheter som stått still inkluderar erbjudandet flera digitala verktyg från ABB för att hjälpa kunderna att optimera processer och vara mer proaktiva i underhållsaktiviteter, vilket bidrar till minskade kostnader inom både underhåll och produktion.
Företaget stödjer också sina kunder med virtuell konsultering och granskning för att hjälpa till att identifiera problem samt support och leverans av reservdelar för att säkerställa att kunder har korrekt del i lager för en snabb och effektiv omstart av produktionen och för att minimera riskerna kopplade till omstartsprocessen. Alternativt kan gamla robotkontroller och manipulatorer uppgraderas för att förlänga livslängden hos installerade robotar.
– Våra digitala lösningar och verktyg kan hjälpa till att säkerställa maximal prestandaoch undvika oförutsedda avbrott under den här kritiska perioden för världsekonomin, säger Sami Atiya.
Tjänst som övervakar 9 000 robotar på 1 000 fabriker
Tilläggas kan att ABB Ability Connected Services är bolagets serviceerbjudande med fjärrtjänster som övervakar hälsan och prestandan hos över 9 000 robotar i över 1 000 fabriker världen över. Tjänsten möjliggör för kunder att säkert integrera och sammanställa sin data, tillämpa prediktiv analys och generera insikter som hjälper till att driva på förbättringar för prestanda och produktivitet.
Alla OmniCore-aktiverade robotar från ABB kan uppkopplas till denna servicelösning, trådlöst eller via hårddisk, medan äldre robotar kan utrustas med en Service Box för att få tillgång till uppkopplade tjänster.
ABB erbjuder tre kategorier av verktyg och tjänster som hjälper världen att återgå till arbetet:
Kategori | Tjänst | |
Digitala erbjudanden | ABB Ability Connected Services | Tillståndsövervakning och diagnostik, tjänst för optimering av utrustning |
Digital utbildning | Webbaserad utbildning i robotprogrammering | |
Digitalt verktyg | RobotStudio | |
Tjänster för uppstart av produktion | Reservdelar | Paket för reservdelar och slitdelar |
Fältservice | Paket för fältserviceunderhåll vilket inkluderar förebyggande underhåll, virtuell teknisk support och inspektion under garantiperioden | |
Förlängning av robotlivslängd | Uppgraderingar | Uppgradering av gamla controllers och manipulatorer |