Intressant i detta sammanhang är nu alltså samarbetet mellan Lockheed Martin, Stratasys och Phoenix Analysis & Design Technologies. De har jobbat hårt på att hitta och ta fram lösningar för att kunna utnyttja 3D-utskrift för att göra delar till NASAs Orion rymdfarkoster.
Resultatet är att Orion kommer att ha en rad parter gjorda i Stratasys avancerade Antero 800NA.
Mer än 100 3D-printade delar i Orion. NASAs Orion rymdfarkoster är avsedda att skicka astronauter till månen och i tidens förlängning kanske även till Mars. Orions kommande testflygning, kallad Exploration Mission-1, kommer att bli det första uppdraget där kapseln har integrerats med Space Launch System, SLS.
Den första uppskjutningen av Orion kommer dock inte att någon mänsklig besättning, men ska ocke desto mindre flyga tusentals mil bortom månen i ett tre veckors uppdrag.
Nästa flygning däremot, Exploration Mission-2, kommer att gå nära månen med astronauter ombord. Och i denna kapsel kommer man att ha mer än 100 3D-printade delar, som sagt konstruerade av Lockheed Martin, Stratasys och Phoenix Analysis & Design Technologies.
Det nya materialet en ”ULTEM-killer”. Allmännt kan sägas att idén bakom additivtillverkningen i de här sammanhanget är att 3D-printade delar kan bli effektivare, gå fortare att tillverka och sänka kostnaderna.
För Lockheed Martins del kan konstateras att man är bland de första Stratasys kunderna som använder dessa nästa generations material. Men hur bra är detta material?
Ja, på PLM&ERP News amerikanska systersajt, ENGINEERING.com, skriver man att Stratasys har släppt en ”ULTEM-killer thermoplastic”.
Det verkade ett tag som om att vi hade uppnått toppen på vad som gick att få fram när det gäller innovationer kring material för smält deponeringsteknologi (FDM).
”Men den goda nyheten är att Stratasys fortfarande är innovativt”, skriver man och tillägger: ”Medan andra företag fokuserar på marginella, inkrementella plattformsuppdateringar.”
Man pekar i detta ut just Antero 800NA och konstaterar att den faktiskt inte bara är användbar inom rymdfart, utan även för högtemperaturapplikationer inom automotive och aerospace.
Antero 800NA löser problem… Traditionellt har PEKK-produkter tillverkats i antingen maskin- eller pulverbaserad 3D-printutskrift. Problemet med detta, menar ENGINEERING.com, ”är att mycket avfall produceras, vilket är oönskat på grund av den relativt höga kostnaden för PEKK-material som köpts i bulk.”
Man noterar vidare att delar som produceras genom pulverbaserad 3D-printing kan drabbas av dimensionsstabilitet, särskilt vid printning av större delar.
Med Antero 800NA löses dessa problem. Fördelarna med konkurrerande additivprocesser innefattar:
- Bättre förlängning av x- och z-axeln, vilket resulterar i hårdare delar
- Konsekventa mekaniska egenskaper
- Kostnadsfördelar vid låg volym
- Stor dimensionell stabilitet
- Ökad designfrihet
Tillgängligt under andra kvartalet för Fortus 450mc. Antero 800NA kommer att finnas för Fortus 450mc-printern under innevarande kvartal 2 2018 medan det för Fortus 900mc kommer under årets fjärde kvartal.
Den goda nyheten är att befintliga Fortus 450mc-användare med varianter för högpresterande material kommer att kunna använda Antero 800NA utan att betala ytterligare licensavgifter.
Den dåliga nyheten är att om man inte har det ”högpresterande materialpaketet” så måste man skaffa detta eller köpa den enskilda materiallicensen.
”Men sedan,” skriver ENGINEERING, ”om man har råd med en av Fortus-maskinerna, behöver man nog inte oroa sig för licensieringskostnaderna. Och om man tycker att Stratasys materiallicens och DRM-policy (Digital Rights Management) är lite brutal, kan man bara fundera över detta: Hur många andra FDM-företag skapar nya material av ingenjörskvalitet i den takt som Stratasys gör?”