– Vi är mycket stolta över det förtroende vi fått och ser det som ett bevis på vår förmåga att paketera olika spetskompetenser i en helhetslösning för att skapa största möjliga kundvärde, säger Pär Ström, affärsansvarig på ÅF.
Modulbaserat koncept. ÅFs logistiklösning är ett modulbaserat koncept som i det här uppdraget består av ett bygglogistikcenter för samordning av transporter samt ett gemensamt IT-stöd för styrning av alla aktiviteter. ÅF ansvarar för konceptdesign, logistikledning och projektledning, DB Schenker står för logistiktjänster och Myloc utvecklar IT-stödet.
– Det finns mycket tid och pengar att tjäna på smarta leveransflöden, speciellt i den här typen av stora sjukhusprojekt där flera byggentreprenader ska samsas med ordinarie verksamhet på en begränsad yta, säger Petter Wadmark, projektledare på ÅF.
Uppdraget påbörjas i december 2017 och beräknas pågå till 2022. Uppdragsgivare är Västerbottens Läns Landsting.
Sedan tidigare har ÅF även utfört uppdrag åt Norrlands universitetssjukhus inom el, byggkonstruktion och medicinska gaser.