BAE Hägglunds pansarfordon CV90 (Combat Vehicle 90) har sedan produktionsstarten 1993 blivit en av bolagets mer frramgångsrika satsningar. I dagsläget lär det totala antalet sålda fordon ligga på över 1 500 stycken. Vagnen har levererats i flera olika versioner till Danmark, Estland, Finland, Nederländerna, Norge, Schweiz och Ukraina.
Finns i flera specialiserade versioner
Pansarvagnen har såväl strids- som transportkapacitet, då den är utrustad med en 40 mm automatkanon och samtidigt kan transportera upp till sju stridsutrustade soldater. Pansarfordonet togs i första hand fram för nordiska förhållanden, vilket gör att dess framkomlighet i svår terräng, som myrmark eller snö, är mycket god.
CV90 har sedan utvecklingen drogs igång i början 1990-talet kontinuerligt vidareutvecklats av Hägglunds alltsedan den första versionen. Den senaste versionen av vagnen, MK IV, är mycket modern och har ett aktivt motmedelssystem. Det finns också flera specialiserade versioner av vagnen, för exempelvis stridsledning, luftförsvar och lätt artilleri. En varianthantering som på sista raden kräver en vass PLM-plattform.
Dedikerade projektkont med 100-talet medarbetare
Martin Öman, divisionschef på Industrial & Digital Solutions på AFRY, konstaterar att konsulten har mycket god expertis på utvecklingsarbete som är relevant i CV90-sammanhanget.
– Vi är stolta över att ha tilldelats detta uppdrag och ser det som ett erkännande av vår förmåga att leverera högkvalitativa ingenjörslösningar. Tillsammans med Hägglunds ser vi fram emot att bidra till en framgångsrik teknikutveckling inom försvarsindustrin och samhällets säkerhet, säger han.
Det intensifierade samarbetet mellan företagen har alltså även resulterat i ett dedikerat projektkontor för produktutveckling i Trollhättan och delvis i Göteborg.
AFRYs projektkontor kommer bestå av ett 100-tal ingenjörer och försvarsexperter som kommer att stödja Hägglunds organisation i flera projekt inom försvarsindustrin.