Vasi Philomin tillträdde sin nya position den 1 juli 2025. ”I denna roll kommer han att ytterligare accelerera utvecklingen och tillväxten av Siemens omfattande AI-portfölj för att skapa ytterligare kundvärde,” skriver Siemens i pressmaterialet.
AI copiloter och AI-agenter – vad är skillnaden?
Entusiasmen över vad Philomin kan komma att tillföra Siemens Digital Industries Software var också stor i Amsterdam under Realize Live-eventet. AI är en av de viktigaste pelarna i bolagets utvecklingslinje, inte minst accentuerat av den senaste 10,6 miljardersköpet av AI-, simulerings- och HPC-specialisten Altair Engineering.

”Vi kompletterar varandra närmast perfekt. Det som vi inte hade har de,” sa Jones och tillade i skenet av detta att man skalar upp och expanderar snabbt när det gäller alla AI-drivna erbjudanden. I dagsläget inkluderar detta 35 applikationer – bland dem den prisbelönta Industrial Copilot, men även utvecklingen av agentisk AI, alltså byggt på AI-agenter, har hög prioritet.
Men vad är skillnaden mellan copiloter och agenter? Båda är förstås typer av AI-system, men de skiljer sig åt i sin autonomi-nivå och hur de interagerar med användare. Copiloter fungerar som assistenter och ger stöd och förslag inom ett specifikt arbetsflöde, medan agenter är utformade för att fungera mer autonomt, hantera uppgifter självständigt och ofta automatisera hela processer. Tänk på copiloter som verktyg som förbättrar mänskliga förmågor och agenter som system som kan utföra uppgifter med minimal mänsklig intervention.
Värt att notera i resonemanget är att agentisk AI kan ses som ramverket; medan AI-agenter är byggblocken inom ramen. De här agenterna, eller ”programpaketen med kapacitet att lösa olika uppgifter,” är tänkta att använda sofistikerade resonemang och iterativ planering för att autonomt lösa komplexa problem i flera steg.
”Men de är,” som Siemens Teamcenter-ansvarige, Joe Bohman, påpekade i Amsterdam, ”inget som bara drivs av de så omtalade stora språkmodellerna. Mer behövs, varför? Ingenjörsarbetet är specifikt, det varierar i metodik, verkar olikartat i skilda kulturella miljöer och över både domäner och individuella företagsmodeller. Detta kräver konsistent data i vilket ett bra PLM-system, bra metodik och logiskt sammanhängande upplägg blir avgörande. AI utan en vass och välorganiserad PLM-ryggrad har kort sagt inte de rätta förutsättningarna att ge den enorma produktivitetsutvecklings-effektivitet som AI-löftet erbjuder.”
Att göra komplexitet till en konkurrensfördel
Han pekade i sammanhanget på hur komplexiteten kan se ut på den storskaliga nivån, där elektronik, el, mjukvara, och mekanik måste samverka och hur en sådan sak som BOM-hanteringen (Bill of Material) i det praktiska produktframtagningsarbetet komplicerar ingenjörsarbetet enormt: Ett toppmodernt större fartyg kan involvera sånt som 100 miljoner olika typer av signaler som ska styras, 500 miljoner linjer av kod och 100 miljoner BOM-linjer. Hur hanterar man de här svindlande volymerna?
Bohman konstaterade att man i Xcelerator-portföljen, med Teamcenter som PLM-ryggrad har och utvecklar de integrations-, domän- och samverkansverktyg som behövs. Med NX CAD (design), Simcenter (Simulering & Analys), Capital (EDA, Electronic Design Automation, givetvis integrerat med NX CAD för 3D-ledningsdragning), Polarion (ALM, för mjukvaruhantering, f ö den snabbaste växande produkten i Xcelerator-portföljen) och med den SaaS- och molnplattforms-baserade serien där alla lösningar har suffixet X, finns de bärande pelarna i ”det integrerade digitala trädet.”
Siktet är kort sagt inställt på att ta fram den helintegrerade ryggrad som modern produktframtagning kräver. Visionen är t o m att alla lösningar ska fungera under samma gränssnitts-modell. Och man har kommit en bra bit på resan; i ett helhetsperspektiv på produktframtagning t o m längst av alla. Jones konklusion är:
”Den som kan förenkla komplexiteten och dra fördel av den kommer att bli industriledare när smarta uppkopplade produkter, med inkluderad mekanik, el/elektronik, och mjukvara tar över utbudet. Parallellt går utvecklingen mot att gränserna mellan konceptdesign, detaljdesign, och design för tillverkning börjar lösas upp. I detta behövs innovation över alla domängränser och en ’digitalt-tråd-ryggrad’. Vi har det som behövs för att bygga detta,” tillade Bob Jones.

Northrop Grumman och den integrerade digitala tråden
Han noterade även att den gigantiska amerikanska försvarsmateriel-jätten, Northrop Grumman under lång tid samarbetat med Siemens för att utveckla denna typ av integrerad digital tråd:
”Precis,” sa Jones, ”deras NG fellow, Adam Shepherd, sa under Realize Live-eventet i Detroit, nyligen att, ‘Siemens is our wingman’.
Detta uttryck är ett toppbetyg och används i betydelsen av att denna någon ger stöd och support av avgörande betydelse när t ex ett företag löser en utmaning. Allmänt är betydelsen att en ”wingman” hjälper till att säkerställa framgång och säkerhet i ett projekt eller en aktivitet. Jones fortsatte:
”De utvecklade just detta med den integrerade digitala tråden som en ryggrad, t ex för att koppla ihop design-, ingenjörs- och tillverknings-BOMarna, vilket är en komplex utmaning.”
Klart är också att utveckling av BOM-hanteringen är en av Siemens Digital Industries Softwares starkaste områden där man satsat otroligt mycket utvecklingsarbete. Kommersiellt sett en klok satsning, bl a därför att Siemens kanske viktigaste industrisegment är automotive, där de stora OEMerna vardera producerar 100 000-tals BOMar varje år. Varje effektivitetsökning, hur liten eller stor den än är, får därmed häftiga genomslag i ledtidsvinster och time-to-market, och Jones talade om exempel där speeden ökats både tio- och 20-falt.

Att skala CAD och PDM i X- och SaaS-miljön
Siemens Digital Industries Softwares EVP för den globala försäljningen gav också flera exempel på företag som fått igång program och utvecklingslinjer i denna riktning, t ex Rolls Royce, Airbus, GM, och kinesiska BYD (elbilstillverkaren Buy Your Dreams) som vuxit explosionsartat) på storföretagssidan. Bland mindre företag nämnde Jones Vuhl Automotive och Tremonia. De förra tillverkare av lätta, högpresterande fordon, som använder Siemens programvarulösningar för att vässa design-, konstruktions- och tillverkningsprocesserna med verktyg som NX X och Zel X, via Siemens rika portfölj- och tekniska plattforms-lösningar (SaaS/Molnet). Detta medan Tremonia Mobility, utvecklar minibussar, och nu samarbetar med Siemens för att påskynda elektrifieringen och utvecklingen av sina fordon.
I SMB-kontexten pekade Bob Jones vidare på att Siemens lösningsutbud bidrar till att ge ”små företag med små resurser digitala kapabiliteter som i princip är desamma som t ex Mercedes har tillgång till. Inte minst betyder vår satsning på Designcenter X – en moln- och SaaS-lösning alltså – mycket i detta. Vi ser en kraftfull tillväxt i att små företag kan börja i mindre skala med mainstream CAD-mjukvara med Designcenter Essentials (Solid Edge), för att sedan sömlöst – inom ramen för samma gränssnitt, kärna och inbyggt PDM – sedan kan skala upp till NX X när behoven ökar.”

Det går för övrigt mycket bra när det gäller transformationen från on premise, lokala systeminstallationer, till SaaS-modellen och molnet som teknisk plattform. När PLM-divisionens chef, Tony Hemmelgarn, för några år sedan satte han målet att de i sammanhanget återkommande s k ARR-intäkterna (Annual Recurring Revenues) per slutet på 2025 skulle öka med 40%. ARR är ett viktigt mått som används för att bedöma de förutsägbara och återkommande intäkter som genereras av ett företags prenumerationsbaserade affärsmodell.
”Det målet är redan nått,” berättade Bob Jones. ”Nu är målet istället att nå 50% 2025, och det ser bra ut; per Q2 låg vi på 45% ARR.

Mer om Altairs roll och AI-betydelse
Men som sagt, AI var tematiskt det kanske tyngsta inslaget i diskussionerna under Siemens Realize Live-event i Amsterdam. Aspekterna är förstås många, men några av de mest intressanta handlade om Altair. Siemens och Altairs komplementära tekniska kapabiliteter och lösningsstrukturer är av stor betydelse för att integrationen av 10,6 miljarder-dollar-förvärvets verksamhet i Siemens-miljön. Men även rent kommersiellt kommer betydelsen av köpet att få ett ordentligt genomslag på Siemens Digital Industries intäkter. Med Altair ombord kan Siemens Digital Industries Software kommersiellt konsolidera Altairs intäkter på strax under 666 miljoner dollar 2024. Den kombinerade Siemens/Altair-verksamheten kommer enligt PLM&ERP News efterforskningar och beräkningar då att kunna generera nästan 1,9 miljarder dollar (1,2 miljarder dollar från Siemens befintliga Simulerings- & Analys-verksamhet), vilket placerar dem på andra plats på CAE-marknaden, efter Ansys i toppen, som tog in 2,55 miljarder dollar 2024.
”Men annat är minst lika viktigt, t ex att vi kulturellt är väldigt lika, vilket underlättar sammanslagningen,” sa Jean-Claude Ercolanelli, Siemens SVP för simulerings- och testsidan, under eventet i Amsterdam, och tillade att Altair hunnit mycket långt i att utveckla AI relaterat till simuleringsbitarna inom egentligen alla produktutvecklingsdomäner.
Han noterade allmänt Altairs styrkor på icke-linjär simulering, typ droptester och explosioner. Annat mer specifikt han pekade på var SimSolid, en programvara för strukturanalys, som gör det möjligt för ingenjörer att simulera konstruktioner direkt på kompletta CAD-modeller: ”Detta dessutom utan att man behöver förenkla geometrin eller skapa ett meshnät. Detta minskar avsevärt den tid och expertis som krävs för simulering, vilket möjliggör snabbare konstruktions-iterationer. Vi talar om Design-to-Simulation-verktyg inom det traditionella FEA-området,” sa han.
Från HyperWorks till guldägget RapidMiner
Men Ercolanelli framhöll även flera vassa Altair-lösningar som stärker Simcenter-portföljen, t ex:

- HyperWorks – som bl a innehåller en uppsättning verktyg för olika CAE-applikationer, inklusive FEA (Finite Element Analysis), CFD (Computational Fluid Dynamics), multi-body dynamics, optimering, elektromagnetisk analys och mer.
- OptiStruct – en del av HyperWorks-portföljen och en optimeringslösare som används för att analysera och optimera konstruktioner, särskilt med inriktning mot att skapa lättare, men ändå effektiva konstruktioner. Används ofta inom fordons-, flyg- och andra industrier där prestanda och vikt är avgörande.
- Sist men absolut inte minst; lösningen som flera av Siemens-höjdarna framhöll som ett verkligt guldägg i Altair-portföljen – RapidMiner – som bolaget köpte 2022. Denna plattform för avancerad dataanalys och maskinlärande RapidMiner var pionjär inom hela konceptet med visuell, förklarbar datavetenskap och var den första plattformen som introducerade automatisk datavetenskap, textanalys, automatiserad funktionsteknik, djupinlärning och mer. Lösningen har över 600 000 användare inom industriell produktion och finans, samt dessutom lika många inom akademiska verksamheter.
Det finns mer, som HPC Works och ekosystemplattformen Altair One, men, som Ercolanelli sa: ”Tillsammans stärker och demokratiserar Siemens och Altairs lösningar när det gäller smart och intelligent simulering; något som f ö också är en av de viktigaste grunderna för effektivt AI-arbete.”

”AI kan inte etableras bara
med ett knapptryck”
Men AI i all ära, man kan inte bara släppa loss AI med ett knapptryck eller en enkel installation. AI-agenter som far omkring i gigantiska ”datalakes” och gör jobb som kanske bygger på inkonsekventa uppgifter, direkt felaktiga data eller som s a s arbetar mot varandra kommer inte att göra någon glad. Det handlar bl a om att kombinera rätt och lära agenterna att tala med varanbdra. Här krävs noggrannhet, planering och vettig ansvarsfördelning byggd på översikt och en vass dataryggrad. Teamcenter är onekligen en stark kandidat i detta. Särskilt med kopplingar mellan produktutveckling och tillverkning i smarta fabriker. Ingen har hunnit längre i detta än Siemens.
Under Philomins ledning kommer företaget också att driva utvecklingen av en industriell grundmodell som levererar AI av industriell kvalitet för kunder – utformad för att vara säker, trygg, pålitlig och trovärdig. Detta är typiskt för Siemens som i sitt upplägg i Xcelerator-portföljen, med dels de digitala verktygen för all domänrelaterad produktutveckling – från CAD-, el/elektronik-design, material- och mjukvaruhantering till tillverkning
”Vasi Philomin har en sällsynt kombination av djupgående teknisk expertis, strategisk vision och starka resultat inom genomförande”, säger Peter Koerte. ”Hans enastående expertis inom AI och bevisade ledarskap i att bygga transformativa teknologier kommer att vara avgörande för att skala upp våra data- och AI-funktioner, låsa upp nya möjligheter inom vår teknikstack och leverera ännu större värde till våra kunder.”
I kommande artiklar från Realize Live-eventet i Amsterdam kommer vi bl a att höra mer från Teamcenter-ansvarige Joe Bohman. Vi i kommer också att presentera några case, bl a svenska GKN i Trollhättan, som jobbar med Siemens Difgital Industries Softwares mjukvaror och vi kommer med en längre intervju med PLM-divisionens nya nordiska chef, Zandra Nilsson, som per den första april i år ersatt Mats Friberg på posten som toppansvarig för verksamheten.




