Detta kommande steg – planerat att äga rum inom de närmaste åren – som integrerar NVIDIA Blackwell GPU-arkitekturen innebär att Volvo Cars introducerar bilar byggda på NVIDIA DRIVE Thor, som kan ta upp till 1,000 TOP. Detta är fyra gånger så många operationer per sekund som en DRIVE Orin SoC, samtidigt som den erbjuder sju gånger högre energieffektivitet.
Denna Thor-integration, menar bolaget, ”kommer att bidra till att ytterligare framtidssäkra vår nästa generation av bilar.”
En av poängerna med DRIVE Thor, och integrationen av NVIDIA Blackwell GPU-arkitekturen, kommer att göra det möjligt för Volvo Cars att distribuera ännu mer avancerad körhjälp och säkerhetsfunktioner, utveckla autonom körning och introducera generativa AI-baserade funktioner och upplevelser i bilen.
Detta sagt kan noteras att en stor fördel med den Gaussiska splatting-tekniken bl a är att den skapar lätta filer och möjliggör realtidsrendering, vilket ger större flexibilitet för interaktiva applikationer. Detta i motsats till att fotogrammetri kräver större tidsramar och ger stora filstorlekar, till skillnad från den snabbare och mer effektiva Gaussiska splattingen. Genom denna hanteras direktåtergivning av volymdata utan att dessa omvandlas till yt- eller linjeprimitiver. När det gäller CAD-system, geografiska informationssystem (GIS) och vektordatorgrafik, är en geometrisk primitiv den enklaste geometriska form som systemet kan hantera. De enklaste primitiverna är punkt- och raka linjesegment, vilket de tidiga vektorgrafik-systemen hade. Alltnog, med splatting-tekniken, som ursprungligen introducerades av Lee Westover i början av 1990-talet, har man drivit denna beräkningsteknik betydligt längre och den kan nu alltså göra stor nytta inom utvecklingen av förarassistans-lösningar.

Vad gör Blackweel-arkiteklturen så kraftfull?
Men som sagt, med Blackwell GPU-arkitekturen påbörjas nya kapitel på en rad ställen som kräver speed och förmåga att hantera stora datavolymer. Den innehåller flera revolutionerande teknologier för accelererad datoranvändning, vilket katalyserar framsteg inom databehandling inom fler branscher än automotive.
Jensen Huang, VD för NVIDIA, kallar den för ett monumetalt genombrott:
”Absolut, under de senaste trettio åren har vi varit dedikerade till att utveckla accelererad datoranvändning för att driva monumentala genombrott som djupinlärning och AI.”
Han betonar framför allt tre viktiga framsteg:
- Generativ AI: Den underlättar realtidsapplikationer som utnyttjar massiva språkmodeller med biljoner parametrar.
- Exascale Computing: Utrustar användare att ta sig an några av de mest komplexa utmaningarna som kräver exascale-beräkningskapacitet, definierad som att uppnå minst en kvintiljon beräkningar per sekund.
- Säkerhet: Introducerar robusta säkerhetsfunktioner utformade för att skydda konfidentiell AI-utbildning och slutledningsprocesser.

Virtuella och verkliga tester
Generellt ska sägas att Volvo Cars använder virtuella miljöer tillsammans med tester under verkliga förhållanden för utbildning, utveckling och validering av mjukvara eftersom de är säkra, skalbara och kostnadseffektiva. De virtuella miljöerna är utvecklade internt i samarbete med Zenseact, ett AI- och mjukvaruföretag grundat av Volvo Cars.
Projektet kring AI är bl a en del av ett doktorandprogram för ledande svenska universitet för att utforska om neurala renderingstekniker kommer att integreras i framtida säkerhetsinitiativ. Studien sponsras av Wallenberg AI, Autonoma system och programvara (WASP).
Smart dataanvändning
Volvo Cars har en lång historia av att använda data och avancerad teknik för att förbättra säkerheten. Data som samlats in av Volvo Cars säkerhetsforskningsteam har spelat en avgörande roll i utvecklingen och testningen av några av världens mest framträdande säkerhetsfunktioner.
På 1970-talet började Volvo Cars utnyttja data för att förbättra säkerheten tack vare sitt säkerhetsforskningsteam. I början anlände teamet till olycksplatsen med måttband, bedömning av bromsspår och andra krockindikatorer. De data och den kunskap som samlats in från olyckorna har inspirerat till många livräddande innovationer, till exempel Whiplash Injury Protection System och Side Impact Protection System.
Ny avancerad teknik gör det nu möjligt för företaget att vara ännu smartare med hur man använder data för att förhindra riskfyllda situationer.