Totalt sett var Autodesks Q2 ett solitt kvartal för bolaget. Den förväntade tillväxten på AEC-sidan infann sig, vilket bedömare relaterade till att Autodesk fortsätter att fokusera på att bygga upp sin BIM-plattform och lägga till adderande verktyg. AEC-sidan växte med 28 procent, till 243 miljoner dollar.
Tillverkningssidan växer saktare – ”mindre molnmogen marknad”. Däremot var det inte riktigt lika stark tillväxt när det gäller tillverkningsområdet där man trots allt ändå växte med 10 procent, till 146 miljoner dollar. Den relativt sämre tillväxten inom tillverkning beror, menade analytikern Monica Schnittger, ”troligen på det intensiva trycket från konkurrenter som säljer hårt till denna kundbas och Autodesks fokus på sin Fusion Cloudplattform.” I det senare fallet tror Schnittger att den del av världens CAD-community som är potentiella kunder, ”kanske ännu inte är helt klara och mogna för CAD i molnet.”
En annan intressant faktor är att bolaget ”e-store”, alltså den egna online försäljningen genererade närmare 20 procent av intäkterna för produktabonnemang. Det var en tillväxt på närmare 70 procent jämfört med samma kvartal ifjol.
Återförsäljare och partners går överraskande bra. Hur utvecklas läget för Autodeskkanalen, alltså partners och återförsäljare?
Det ser överraskande bra ut. Medan bolagets direktförsäljning var 28 procent av totalen – summa 160 miljoner dollar – stod indirekta intäkter för 410 miljoner dollar, vilket var en tillväxt på ca 25 procent. Därmed växte de senare intäktsslaget med betydligt mer än den direkta AD-försäljningen, som ökade med 18 procent.
Frågan är vad detta beror på, men förklaringen från Autodesk stavas – riktade promotionåtgärder.
CEO, Andrew Anagnost, kommenterade saken med att säga att, “vårt långsiktiga mål är att nå ett fifty-fiftyläge. Hälften direkt, hälften indirekt.”
Via direktbiten räknar Anagnost här med att ta in till 50 procent från e-storeverksamheten och 50 procent via direkta storkundskonton.
Bolagets CFO, finanschefen Scott Herren, pekade vidare på att 25 procent av intäkterna kom från nya kunder.
Den sammantagna bilden av Autodesk på väg uppåt fick mycket riktigt också Wall Street att reagera positivt – plus 7,5 procent upp till 146,5 dollar.