Beställningen från Besos och Amazon är den största elbilsordern hittills för Mercedes-Benz transportbilar. Totalt rör det sig om ca 600 exemplar av mellanklassbilen eVito och över 1200 av den större eSprinter. Båda modellerna är identiska med sina dieseldrivna syskon vad gäller exteriör och lastutrymme, och har batterierna under golvet. Räckvidden är ca 15 mil. eVito laddas med växelström från en vanlig laddbox och går från 0-100% på ca sex timmar. eSprinter har snabbladdning som gör att det med likström kan gå att ladda från 10-80 % på bara 25 minuter.
SISTA-MILEN-LEVERANSER
Bilarna kommer att användas av Amazon i det som kallas ”last mile delivery” – det vill säga utkörningen till slutkund. Det är ett område där eldrift gör stor skillnad eftersom det ofta rör sig om körningar i bostadsområden – inte sällan på kvällen. Elbilarna är inte bara fria från avgaser, utan är också tystgående vilket betyder mycket för den lokala boendemiljön.
Den här typen av körningar är också förutsägbara, vilket gör det lätt att planera utifrån räckvidd och laddningsmöjligheter.
Amazon bygger samtidigt löpande ut sina distributionsanläggningar med infrastruktur för laddning av elbilar. Så sent som i juli år invigde man Europas största anläggning i sitt slag med 340 laddpunkter på Amazons anläggning i Essen i Tyskland
MERCEDES-BENZ GÅR MED I ”CLIMATE PLEDGE”
Samtidigt med beställningen offentliggjordes också att Mercedes-Benz går med i ”Climate Pledge” – klimatsatsningen som Amazon och Global Optimism driver gemensamt. Företag som går med i Climate Pledge förbinder sig att bli CO2-neutrala redan 2040. 10 år tidigare än vad som stipuleras i Parisavtalet. Mercedes-Benz eget program ”Ambition 2039” stipulerar redan att alla företagets person- och transportbilsfabriker ska vara CO2 -neutrala redan 2022.
För den som är intresserad av vilka digitala huvudverktyg Daimler använder sig av, så är det en utpräglad Siemens-miljö som gäller, med PLM/PDM-lösningen Teamcenter som ryggrad och med NX som huvud-CAD-lösning och med stöd av t ex Mentor på el-sidan.