Sammantaget ökade Polestars intäkter med 506,5 miljoner dollar, eller 95 procent, främst drivet av en ökning av försäljningen av Polestar 2-fordon med fortsatt kommersiell expansion över marknaderna.
Kostbar satsning på batteri-elektrisk teknologi
Vidare noterar bolaget i sin rapport att forsknings- och utvecklingskostnader (FoU) minskade med 8,1 miljoner dollar, eller 8 procent, på grund av lägre amorteringar relaterade till Polestar 1, delvis uppvägt av ökade utgifter för framtida fordon och batterielektrisk teknologi, inklusive Polestar Precept och P10-drivlinan.
Även bruttovinsten för första halvåret 2022 ökade kraftfullt med 17,6 miljoner dollar, eller 49 procent. Detta främst som ett resultat av ökad försäljning av Polestar 2. Men kostnadssidan med bl a engångsavgifter gjorde att man netto hamnade på en rörelseförlust, som ökade med 520,5 miljoner dollar, eller 143 procent. Detta, hävdar man, ”återspeglar fortsatta investeringar i den kommersiella expansionen av verksamheten och en engångsavgift på 372,3 miljoner USD vid fusionen med Gores Guggenheim.”
Den senaste utvecklingen och kommande evenemang
Den elektriska prestanda-SUVn Polestar 3 är planerad till världspremiär nu i oktober 2022 i Köpenhamn.
Vidare: Som PLM&ERP News tidigare rapporterat, bekräftade bekräftade Polestar nu i augusti planerna på att sätta sitt elektriska roadster-koncept i produktion som Polestar 6, som förväntas lanseras 2026.
En annan intressant notering i bolagsrapporten är att Polestar började leverera Polestar 2 elbilar till Hertz i juni 2022 som en del av ett köpavtal 65 000 bilar, och Hertz har därefter lagt till den elektriska prestandahybriden Polestar 1 till sin Dream-flotta också.
För helåret 2022 räknar chefen Thomas Ingenlath med att leverera på sitt mål om 50 000 bilar.