Kai Johan Jiang säger vidare att man till år 2020 ska ha produktion i både Ängelholm och Trollhättan.
– Vi ska tillverka tusentals Koenigsegg-bilar. De ska behålla Koenigseggs kvalitet, men kommer att vara billigare än i dag, säger Kai Johan Jiang, storägare i Nevs, till Affärsvärlden.
Hyperexklusiva mostersportbilar. Svenska Koenigsegg tillverkar extremt snabba sportbilar med fabriken lokaliserad till Ängelholm. Bilarna är hyperexklusiva och kostar mellan 20 och 30 miljoner kronor styck; vilket inte hindrar att orderboken är fulltecknad för de närmaste tre åren, enligt en TT-intervju i januari i år.
Exakt vad detta samarbete kommer att leda till är i dagsläget inte helt klarlagt, men i det pressmaterial som skickats ut framgår att Koenigsegg kommer att tillföra modern teknik och tillsammans i samriskbolaget ska de utveckla el- och hybridbilar.
Satsning som reser frågor. Men satsningen omgärdas av ett antal frågetecken. Inte minst det faktum att det varit trögt för Nevs att få ut Nevsbilarna som utvecklats först. Informationen kring detta har varit otydlig, men gissningsvis har det varit en fråga om brist på kapital, som nu dock tycks ha ordnats fram. I alla fall säger Kai Johan Jiang följande till Affärsvärlden:
– Vi börjar med att producera Nevs elbilar i Tianjin, sedan bygger vi produktion i Shanghai. Tillsammans ger det kapacitet på 400 000 bilar. Därefter startar vi produktion i Trollhättan, som har ytterligare kapacitet på 200 000 bilar.
Kai Johan Jiang hävdar att man kommit ur krisen genom det nya tillgängliga kapitalet.
– Nu har vi inte bara kommit ur krisen, utan nu kör vi också framåt så fort vi bara kan. Vi har alla nödvändiga ingredienser. Vi kommer att sälja elbilar som redan nu är billigare än konventionella bilar.
News har Siemens’ PLM-plattform, Koenigsegg har Dassaults. Självklart är det ingen söndagspromenad att få igång den här typen av samarbeten med skilda ”uppställningar” när det gäller IT- och PLM-sidan.
Som det ser ut i startläget jobbar News, precis som Saab gjorde, på en Siemens PLM-plattform. Man använder sig av NX i CAD-arbetet, Teamcenter när det gäller PDM/PLM, Simcenter på CAE/simulering och Tecnomatix i tillverkningen.
Detta emedan Koenigsegg utvecklar i Dassault Systemes-miljöer. I de tidiga faserna var det SOLIDWORKS som gällde på CAD-sidan, men vartefter komplexiteten vuxit har man gått över till DS’ flaggskeppsmiljö, med CATIA som mjukvara. Dassault har i detta publicerat en fallstudie som visar att Koenigsegg satsat på en tidigare paketering, CATIA PLM Express.
Är det något som är viktigt när det gäller sportbilar av den karaktär som Koenigsegg utvecklat så är det just de komplexa kurvaturerna i ytmodelleringen av de extrema fordonen. Här har bolaget utnyttjat lösningar för Klass A-ytor.
Två skilda miljöer alltså, men man kan konstatera att Siemens PLMs Teamcenter i kombination med Dassaults CAD-mjukvara CATIA, är en mycket vanlig kombination bland de stora OEMerna inom automotive.
Nevs två storägare Kai Johan Jiang och Xu Jiajin, via Evergrande, uppges på tisdagen ha träffat statsminister Stefan Löfven och infrastrukturminister Tomas Eneroth och informerat dem om investeringarna.