Den hårda cabrioleten som syns på bilden ovan i O₂-versionen kommer att byggas på Polestars skräddarsydda aluminiumplattform. Den har utvecklats internt och kommer att ha den högpresterande, 800-volts elektriska arkitekturen som redan har bekräftats för Polestar 5. Detta inkluderar en effekt på upp till 650 kW (884 hk) och 900 Nm från en dubbelmotorisk drivlina, ett mål på 0-100 km/h sprinttid på 3,2 sekunder och en toppfart på 250 km/h.
500 numrerade enheter planeras
För att fira lanseringen planeras 500 numrerade enheter av en speciell ’LA Concept’-version, ’Polestar 6 LA Concept edition’, att produceras. De kommer exklusivt att ha vad Polestar kallar för ”den unika Sky-blå” exteriören, ljusa läderinteriören och unika 21-tumshjul från det ursprungliga Polestar O₂-konceptet.
Produktionsbekräftelsen rubricerar märkets närvaro med det elektriska roadsterkonceptet vid Pebble Beach Concours d’Elegance och ’The Quail, A Motorsports Gathering’-evenemang under Monterey Car Week i Kalifornien, nu den 18-21 augusti 2022.
Ytterligare tekniska detaljer och specifikationsbekräftelser kommer att släppas när produktionsbilen blir verklighet, vilket leder fram till den förväntade lanseringen 2026.
På PLM-området jobbar Polestar generellt med Dassault Systemes CAD-mjukvara CATIA i kombination med Siemens Digital Industries cPDm-plattform Teamcenter.