Annons

Automotive/SIMULERING & ANALYS: Altair, Jaguar Land Rover och Danecca ska ta fram en NY DESIGNPROCESS för ELFORDON

NY LÄTTVIKTSKAROSS GER MER BATTERIUTRYMME. Utvecklingen på batteri- och elfordonsmarknaden är i högsta grad explosiv. Dagens stora nyhet är att Jaguar Land Rover (JLR), brittiska batteritillverkaren Danecca och simulerings- och analysföretaget Altair har säkrat finansieringen för ett konsortium kring ett forskningsprojekt om en ny designprocess för elfordon. För detta har man beviljats finansiering från den brittiska regeringen genom Faraday Battery Challenge.
Tanken är att den nya processen ska utnyttja Altairs teknologi för att utveckla nya fordonsprototyper. De nya fordonsmodellerna kommer att få en ny, lättare kaross som ger mer utrymme för batteriet, utan att lägga till extra vikt.
Sett ur ett PLM och simulerings- och analys-perspektiv är det hela ett mycket intressant grepp. Inte minst för att Altair kommer att spela en viktig roll i produktutvecklingsarbetet med sina CAE-verktyg. JLR kommer att tillämpa Altairs C123-process, en konceptutvecklingsprocess i tre steg för body-in-white-strukturer (karosser). Altair-lösningar kommer också att användas för optimering, då med Altair OptiStruct – en FEA-lösare i Altair HyperWorks design- och simuleringsplattform – med vars hjälp man ska ta fram nyutvecklade elektrotermiska funktioner.
-Vi är glada över att samarbeta med JLR och Danecca i detta innovativa projekt för att stödja nästa generation av elfordon, med innovativa, effektiva konstruktioner", säger Royston Jones, senior VP för fordon inom Altair. Han fortsätter: "Altairs simulerings- och dataanalysverktyg kommer att göra det möjligt för konsortiet att utveckla en ny designprocess för elfordon och batterier, som kommer att hjälpa till att göra dessa fordon lättare och mer energieffektiva."
JLR’s Paul Haney, senior manager för batteriteknologi pekar i en kommentar på vikten av att bolaget kan vara en del av ett så innovativt projekt och att ha fått finansiering från den brittiska regeringen:
- Detta forskningsprojekt med Altair och Danecca markerar ett viktigt steg framåt för att skapa elfordon som levererar hållbar e-mobilitet för framtiden, säger han.
Tilläggas kan att JLR på PLM och CAD-sidan jobbar med Dassault Systemes 3DEXPERIENCE-plattform och CATIA, som huvudverktyg.

Projektfinansieringen kommer från UK Research and Innovation, ett icke-departementellt offentligt organ som sponsras av Department for Science, Innovation and Technology (DSIT) för att stödja utvecklingen av batteriteknologi i Storbritannien.

– Genom att samarbeta med Altair och JLR i detta innovativa projekt har Danecca chansen att främja utvecklingen av elfordon och batteriteknologi”, säger Danson Michael Joseph, CEO för batteriföretaget Danecca och tillägger att: ”Vår expertis inom batteritillverkning, i kombination med Altairs simulerings- och optimeringsverktyg, kommer att göra det möjligt för oss att skapa effektivare batteriinstallationer som kan driva nästa generations elfordon.”

Lättviktsmaterial kommer att göra att den nya EVs får mer batteriutrymme.

Projektet pågår från 1 februari 2023 till 31 januari 2025 och kommer kontinuerligt att utforska hur man kan göra förbättringar genom simulering efter att komponenterna till prototypfordonen har beställts. Alla forskningsresultat kommer att stanna hos JLR, Danecca och Altair efter den finansierade projektperioden och kan användas för andra kunder eller projekt.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Success Stories

Industriellt

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title