Bolaget e.GO Mobile AG med säte i Aachen, Tyskland, blir alltså den första externa partnern som nyttjar MEB-plattformen för att lansera andra elbilar, utöver Volkswagens eget modellutbud och ett gemensamt fordonsprojekt som planeras. Med ID. Buggy ville Volkswagen-koncernen på bilsalongen i Genève belysa hur mångsidig MEB-plattformen är.
100 miljoner fordon baseras redan på MEB
– Med MQB har vi redan visat att vi är proffs i branschen när det gäller plattformar. 100 miljoner av våra fordon baseras på den specifika plattformen. Med MEB-plattformen överför vi nu det framgångsrika konceptet till den elektriska eran och öppnar den för andra biltillverkare. MEB ska etableras som standard för e-mobilitet. Baserat på MEB kommer vi att göra individuell rörlighetCO2-netral, säker, bekväm och tillgänglig för så många människor som möjligt. MEB möjliggör kostnadseffektiv produktion av emotionella bilar i små serier som exempelvis ID. Buggy. Jag är glad att e.GO har blivit den första partnern att använda vår elbilsplattform som grund för ett gemensamt fordonsprojekt, säger Herbert Diess.
”Gör oss snabbare, mer robusta och kostnadseffektiva.”
e.GO Mobile AG är en pionjär inom e-mobilitet och grundades 2015 av Günther Schuh. Företaget har utvecklat flera banbrytande projekt på RWTH Aachen Campus. e.GOs agila team arbetar på en mängd olika kostnadseffektiva och kundfokuserade elfordon för kortare sträckor.
Günther Schuh, VD för e.GO Mobile AG, säger:
– Vi är glada över att Volkswagen-koncernen erbjöd oss detta samarbete. Vi kan bidra med e.GOs agila produktutveckling och vår styrka när det gäller att bygga speciella fordon i mindre serier baserade på aluminiumkarosser. MEB-plattformen gör oss snabbare, mer robusta och kostnadseffektiva.
2019 ett viktigt år på elbilsfronten – VW satsar 44 miljarder euro.
För Volkswagen är 2019 ett viktigt år i elbilsoffensiven och koncernen ökar takten ännu mer under de kommande åren. I Genève har visats upp många elbilar och studier, som Audi e-tron GT, ŠKODA Vision iV, SEAT Urban Car och ID. Buggy, som kommer att släppas till allmänheten under de närmaste åren.
Volkswagen-koncernen investerar nästan 44 miljarder euro i elektrifiering, digitalisering, mobilitetstjänster och autonom körning fram till 2023, varav 30 miljarder euro är öronmärkta för e-mobilitet enbart. Före år 2025 förväntas elektriska fordon stå för cirka en fjärdedel av modellportföljen.