Annons

AUTOMOTIVE: Volvo Cars tecknar mångmiljardavtal om batterileveranser

Elbilsracet går vidare och det gäller att positionera sig på flera fronter. Inte minst batterisidan är strategiskt viktig.
Volvo Cars har i det senare hänseendet valt att säkra upp sina batteribehov genom avtal med dels den ledande kinesiska batteritillverkaren CATL och dels sydkoreanska LG Chem.
Det står idag klart att bolaget tecknat långsiktiga avtal kring leveranser av litiumjonbatterier med CATL och LG Chem värt flera miljarder dollar. Detta kommer i sin tur att säkra behoven för det kommande årtiondet för nästa generations Volvo- och Polestar-modeller.
– Volvo Cars framtid är elektrisk och vi är fast beslutna att gå bortom förbränningsmotorn. Dagens avtal med CATL och LG Chem visar hur vi vill nå våra ambitiösa elektrifieringsmål, säger Volvochefen, Håkan Samuelsson.

Avtalen omfattar leveranser av batterimoduler globalt för alla modeller i den kommande SPA2-plattformen och de befintliga modulära CMA-fordonsplattformarna.
Avtalen är strategiskt viktiga och är ett stort steg mot att förverkliga Volvo Cars ambitiösa elektrifieringsstrategi.

Uppfyller stränga riktlinjer för upphandling
Det var 2017 Volvochefen Håkan Samuelsson meddelade att bolaget gjort åtagandet att alla nya Volvo-bilar som lanseras från och med 2019 skulle elektrifieras. Sedan dess har man preciserat målen i denna strategi genom att den uttalade ambitionen att elbilarna dessutom ska stå för 50 procent av företagets globala försäljningsvolym 2025.
Det är kontexten som leder fram till dagens beslut att säkra batteribehoven genom CATL och LG Chem. De är båda kända batteriutvecklare som båda har en lång och framgångsrik historia av att leverera litiumjonbatterier till den globala fordonsindustrin. De uppfyller Volvo Cars stränga upphandlingsriktlinjer när det gäller teknikledarskap, ansvarsfulla leveranskedjor och konkurrenskraftiga kostnadsmodeller. I Kina kommer batteriförsörjningen att gynnas av de skalfördelar som den bredare Geely Group ger.
– Med dagens avtal har vi på ett effektivt sätt säkrat vår batteriförsörjning för det kommande årtiondet. Genom att ha tillgång till två leverantörer i varje region ser vi också till att vi har flexibilitet i vår leveranskedja framöver, säger Martina Buchhauser, senior VP för upphandling på Volvo Cars.

Första batterimonteringslinjen byggs i Ghent
Volvo Cars första batterimonteringslinje håller på att byggas vid företagets bilfabrik i Ghent i Belgen. Monteringslinjen kommer att stå klar i slutet av året och den första helt elektriska Volvon som ska byggas i Ghent är den prisbelönta kompakta SUV:en XC40. Redan i dag tillverkas plug-in hybridvarianter av XC40 där.
Några exempel på bilmodeller som byggs på CMA-plattformen (Compact Modular Architecture) är XC40, liksom helt elektriska Polestar 2 fastback samt flera modeller som säljs av LYNK & CO, Volvos systermärke som man samäger med Geely. Från och med i år kommer alla tre modellerna att byggas vid samma produktionslinje vid en fabrik i Luqiao i Kina som drivs av Volvo.
Den kommande SPA2-arkitekturen är nästa generation av Volvos egenutvecklade SPA-plattform (Scalable Product Architecture) och kommer att lanseras i början av nästa årtionde. SPA är en av de mest avancerade fordonsplattformarna i bilindustrin och är i nuläget den plattform på vilken alla Volvo-modeller i 90- och 60-serierna byggs. Den första Volvon att byggas på den nya SPA2-plattformen blir nästa generation av den stora SUV:en XC90.

Tidigare i år avslöjade Volvo ett antal uppgraderade och nyutvecklade elektrifierade drivlinor som kommer att göras tillgängliga i hela modellprogrammet framöver. Företaget har uppgraderat sina befintliga T8 och T6 Twin Engine plug-in hybrid-drivlinor, och alla modeller som företaget tillverkar kommer nu att kunna fås i laddhybridutförande.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Industriellt

Success Stories

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title