Annons

AUTOMOTIVE: Volvo satsar drygt 7,2 miljarder kronor på ny fabrik för tunga lastbilar i Monterrey

Produktdatabasen KOLA och PTCs lösningar CENTRALA I VOLVOS PRODUKTFRAMTAGNINGS-UPPLÄGG. Volvokoncernen kommer att bygga sin nya mexikanska fabrik för tunga lastbilar i mexikanska Monterrey. Det berättar företaget i en pressrelease. Som tillkännagavs den 11 april kommer fabriken att komplettera koncernens amerikanska produktion och ge ytterligare kapacitet för att stödja tillväxtplanerna för både Volvo Lastvagnar och Mack Trucks på de amerikanska och kanadensiska marknaderna, plus även för Mack-lastbilsförsäljningen i Mexiko och Latinamerika. Anläggningen beräknas vara i drift 2026.
Den svenska lastbilstillverkaren skriver vidare att Monterrey tillhandahåller betydande logistiska effektivitetsvinster för att stödja försäljningen till de sydvästra och västra regionerna i USA och till Mexiko och Latinamerika. Med sin närhet till den amerikanska gränsen och sin välutvecklade infrastruktur anser koncernen Monterrey som en idealisk plats för att bygga ett moget utbud och produktionsekosystem.
Allmänt kan noteras att Volvo Groups tillväxt i Nordamerika är en strategisk prioritet för koncernen. Dagens annonserade investering ska i skenet av detta ses som en del av ett omfattande arbete för att öka styrkan och flexibiliteten i koncernens industriella fotavtryck och leveranskedja i regionen. Detta inkluderar ett avtal om att förvärva Commercial Vehicle Groups (CVG) produktionsanläggning i North Carolina, som tillverkar hytter för Macks tunga och medelstora lastbilar, för cirka 40 miljoner dollar, motsvarande 410 miljoner. Avtalet tillkännagavs den 1 augusti av CVG och förväntas avslutas under andra halvåret i år.
Fabriken i Monterrey beräknas kosta runt 700 miljoner dollar, ca 7,2 miljarder kronor, och kommer att fokusera på produktion av tunga konventionella fordon för varumärkena Volvo och Mack. Det kommer att vara en komplett monteringsanläggning för konventionella fordon inklusive tillverkning av hyttkaross i vitt och andra färger.
Vad gäller PLM och industriellt IT-stöd kan noteras att Volvo-koncernen har ett policy-beslut på att huvudsakligen inom gruppen - som bl a innehåller varumärken som Volvo Trucks, Renault Trucks, Mack Trucks, Volvo Construction Equipment, Volvo Buses - utnyttja PTCs PLM/PDM-svit Windchill, bl a med CAD-lösningen Creo. Hur det blir gällande produktionsstödet i Monterrey-anläggningen har inte kommunicerats. Men centralt och PLM-mässigt har Volvo Group flera delar av IT-stöd som redan seglar under gemensam flagg, varav KOLA är den viktigaste. KOLA kan beskrivas som "hjärtat i gruppen" och är bolagets egenutvecklade produktdatabas som innehåller produktstrukturer och fungerar som en ryggrad för produktkonfiguration. Men det finns mer på PLM-agendan: Koncernen har, som PLM&ERP News tidigare rapporterat, förutom beslutet att konsolidera verksamheten på PTC-mjukvara även installationer med programvaror från Dassault Systèmes, SAP, Ansys, ESI och Siemens.

Oavsett hur det blir med mjukvaruuppläggen för industriellt IT-stöd i Monterrey-anläggningen så gäller allmänt att PTC på PLM-sidan och i delar när det gäller produktionssidan har hamnat i något av en ”pole position.” Volvo Group är kort sagt en av PTCs största globala kunder.

3D-modelldrivet
Detta kan bl a spåras tillbaka mot PTCs förmåga att skapa och hantera 3D digitala tvillingar av tillverkade produkter liksom denna PLM-utvecklares utveckling av, eller köp av (typ tyska Codebeamer), mjukvaror som kan att härleda tillverknings- och serviceinformation såsom mBOMar (manufacturing Bill of Material) och eBOMar (engineering BOM), routings- plus tillverknings- och servicearbetsinstruktioner – även i immersiva 3D augmented reality-miljöer  – från den digitala mockupen. PTC kallar detta koncept för ’3D-modelldrivet’. Men bolaget har också under de senaste åren utvecklat en speciell PLM-relaterad anpassning för företag, som Volvo som förlitar sig på när det gäller konfigurerings-till-order- eller plattformsstrategier. Nyare versioner av PTC-programvara kan automatiskt konfigurera 3D digitala tvillingar för att matcha variantkonfigurationen, som Volvos kunder beställt och sedan generera variantspecifik 3D-tillverknings- och serviceinformation för att matcha detta. ”Upplägget möjliggör ett effektivt tillvägagångssätt för alla konfigurerings-till-order-företag och är det enda praktiska sättet för ett sådant företag att utnyttja 3D-data för tillverkning och service,” har förre PTC-basen Jim Heppelmann sagt i en tidigare PLM&ERP News-intervju.

KOLAs centrala roll
Men icke desto mindre: KOLA finns där som en grund i PLM-upplägget. Hur ser rollfördelningen ut mellan denna produkt- och konfigurationsdatabasen och PTC cPDm-system Windchill?

Svaret är att Volvo länge har förlitat sig på KOLA för att generera orderkonfigurationer och sedan driva relaterade försäljnings- och tillverkningsprocesser. Det har varit nyckeln till Volvos höga tillväxt och lönsamhet. Men som Heppelmann påpekade i samma intervju som ovan: ”Det gemensamma målet för PTC och Volvo har varit att koppla KOLA till Windchill på ett sätt så att KOLA kan fortsätta att äga och bearbeta konfigurationslogiken som driver varje variant, men sedan kan Windchill i sin tur generera 3D-teknikmodeller plus tillverkning och serviceleveranser för att matcha det beställning konfigurerad i KOLA.”  

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Success Stories

Industriellt

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title