Till saken med ACCs satsning hör att när bolaget i slutet av mars i år, få nästa kapitaltillskott, kommer Stellantis att äga 45 % av ACCs aktier, Mercedes-Benz 30 % och Saft 25 %.
Vidare är alltså bolaget relativt nytt på marknaden; ACC öppnade officiellt sin batterigigafabrik i Frankrike i juni förra året. Kapaciteten handlar om en produktion på 56 000 battericeller per dag, eller mer än 2,4 miljoner moduler per år, har företaget kommunicerat. Detta motsvarar 200 000 till 300 000 bilar per år, beroende på typ av fordon och batterikapacitet. Gigasajten byggdes på 17 månader till en kostnad av 800 miljoner euro, motsvarande nära 9 miljarder. Det första av tre block innehåller 20 000 kvadrat torra rum, 16 (1 600-liters kapacitet) blandare, fem 90-meters beläggningslinjer och mellan 10-12 ugnar för varje beläggningslinje.
– Framväxten av en europeisk utrustningsindustri är en viktig framgångsfaktor för ACC, vars ambition är att vara en europeisk ledare inom bilbattericeller och -moduler, säger ACC-chefen Yann Vincent.
Två gigafabriker á 40 GWh
Tittar vi framåt blir Kaiserslautern i Tyskland ACCs andra gigafabrik, som liksom Billy-Berclau kommer den att producera litiumjonbattericeller och -moduler. Den 34 hektar stora tomten ligger nära Stellantis fabrik. Produktionen kommer att börja 2025 med en initial kapacitet på 13,4 GWh och kommer så småningom att stiga till 40 GWh, vilket möjliggör produktion av mer än 600 000 elbilar per år.
I Termoli, Italien, öppnar man sedan enligt planerna sin tredje gigafabrik, som också kommer att producera 40 GWh. I pressmaterialet uppger ACC här att diskussioner mellan ACC och de italienska myndigheterna pågår, men fabriken bör sysselsätta omkring 2 000 arbetare till 2030. Batteriföretaget sa att platsen för den italienska Gigafactory föreslogs av Stellantis.
När det gäller Siemens Digital Industries roll i detta samarbetar man med ACC med den viktiga poängen på sista raden att allt ska präglas av hållbarhet. Detta är nu ingen enkel utmaning. Men Cedrik Neike, styrelseledamot i Siemens AG och CEO för bolagets Digital Industries är optimistisk och pekar på nödvändigheten att uppnå hållbarhetsmålen:
– Hållbart designade och producerade batterier är bra för planeten och bra för vår verksamhet, eftersom de driver den gröna omställningen och driver ny tillväxt, säger han och tillägger: ”Som en av branschens främsta partners i omvandlingen av fordonsindustrin är det naturligt för oss att gå ihop med ACC, eftersom vi siktar på att gemensamt utveckla en hållbar europeisk produktion av elfordonsbatterier.”
Utöver det traditionella kund-leverantörsförhållandet sträcker sig avtalet mellan ACC och Siemens till samarbete inom områdena IT/OT-anslutning (OT, Operativ Teknik, ”på verkstadsgolvet). Samförståndsavtalet omfattar också infrastrukturlösningar inklusive energihantering för att skapa en fabrik för att skapa en fabrik för koldioxidnetto-noll och omfattar även potentiella finansieringsalternativ via Siemens Financial Services, vilket Neike menar är, ”en uppvisning av djupet och bredden av Siemens tekniska ledarskap.”