Annons

BATTERIUTVECKLING: Siemens befäster sin digitala ledarposition när ACC säkrar finansiering av tre nya gigafabriker

HÅRDARE europeisk konkurrens för NORTHVOLT – MERCEDES bland ACCs delägare. Konkurrensen på fordonsbatterisidan i Europa hårdnar för svenska Northvolt. Det står klart sedan Automotive Cells Company (ACC) - med tunga fordonsaktörer på ägarsidan, som Mercedes-Benz, Stellantis och Saft - nu meddelat att man har fått ihop finansiering värd 4,4 miljarder euro, motsvarande ca 50 miljarder svenska kronor, till dotterbolaget TotalEnergies. Pengarna ska användas till att bygga tre gigafabriker i Tyskland, Italien och Frankrike. Utöver den gigafactory som redan är i drift i Billy-Berclau, Frankrike, ska pengarna användas för att utveckla fyra produktionsblock: Ytterligare ett produktionsblock kommer att läggas till anläggningen i Douvrin, med ytterligare två produktionsblock i Italien och ytterligare ett block i Tyskland.
Det intressanta när det gäller PLM- och automationsarsenalerna i ACCs storsatsning är att det befäster Siemens Digital Industries ledande roll inom digitala produktframtagnings-verktyg på fordonsbatterisidan. Man är marknadsledande i detta Inte bara i Europa utan också globalt, det senare inte minst relaterat till att den klara världsettan på fordonsbatterier, kinesiska CATL, använder sig av Siemens Xcelerator-portfölj och automationsverktyg på produktionssidan. På produktutvecklingsområdet handlar detta om Xcelerator-portföljen med Teamcenter (PLM/cPDm, collaboirative Product Definition management), NX CAD och simuleringslösningar på Simcenter-plattformen.
Denna digitala verktygsbild lär också manifesteras i partnerskapet med Siemens, som enligt pressmaterialet utgår från Xcelerator och dess öppna digitala affärsplattform, lanserad i juni i år. Portföljen bygger på hård- och mjukvara där Siemens ger ACC tillgång till sin Digital Enterprise-portfölj från produktdesign till tillverkning. Utgångspunkten är att Siemens och ACC ska skapa heltäckande digitala tvillingar av dels batteriet och dels produktionslinjerna. Som alltid i Siemens-miljöerna är produktutveckling och automation präglad av en långt gående integration, där framför allt Teamcenter-mjukvara spelar en avgörande roll som ryggrad för starka kopplingar mellan design och tillverkning, vilket underlättar uppskalning av produktion. Enligt ett nyligen signerat avtal är Siemens ACCs föredragna leverantör inom automation, digitalisering och elektrifieringsteknik.
Tilläggas kan att även Northvolt använder Siemens Digital Industries lösningar och digitala tvillingteknologi.
- Vi ska bygga upp ett batteriekosystem som täcker hela värdekedjan. I detta perspektiv är det mycket viktigt för ACC att kunna lita på Siemens. Under hela projektet erbjuder Siemens Xcelerator den perfekta uppsättningen av lösningar för våra behov, säger Yann Vincent ACCs CEO, i en kommentar.

Till saken med ACCs satsning hör att när bolaget i slutet av mars i år, få nästa kapitaltillskott, kommer Stellantis att äga 45 % av ACCs aktier, Mercedes-Benz 30 % och Saft 25 %.

Vidare är alltså bolaget relativt nytt på marknaden; ACC öppnade officiellt sin batterigigafabrik i Frankrike i juni förra året. Kapaciteten handlar om en produktion på 56 000 battericeller per dag, eller mer än 2,4 miljoner moduler per år, har företaget kommunicerat. Detta motsvarar 200 000 till 300 000 bilar per år, beroende på typ av fordon och batterikapacitet. Gigasajten byggdes på 17 månader till en kostnad av 800 miljoner euro, motsvarande nära 9 miljarder. Det första av tre block innehåller 20 000 kvadrat torra rum, 16 (1 600-liters kapacitet) blandare, fem 90-meters beläggningslinjer och mellan 10-12 ugnar för varje beläggningslinje.
– Framväxten av en europeisk utrustningsindustri är en viktig framgångsfaktor för ACC, vars ambition är att vara en europeisk ledare inom bilbattericeller och -moduler, säger ACC-chefen Yann Vincent.

ACC öppnade officiellt sin batterigigafabrik i Frankrike i juni förra året. Kapaciteten handlar om en produktion på 56 000 battericeller per dag, eller mer än 2,4 miljoner moduler per år.

Två gigafabriker á 40 GWh
Tittar vi framåt blir Kaiserslautern i Tyskland ACCs andra gigafabrik, som liksom Billy-Berclau kommer den att producera litiumjonbattericeller och -moduler. Den 34 hektar stora tomten ligger nära Stellantis fabrik. Produktionen kommer att börja 2025 med en initial kapacitet på 13,4 GWh och kommer så småningom att stiga till 40 GWh, vilket möjliggör produktion av mer än 600 000 elbilar per år.

I Termoli, Italien, öppnar man sedan enligt planerna sin tredje gigafabrik, som också kommer att producera 40 GWh. I pressmaterialet uppger ACC här att diskussioner mellan ACC och de italienska myndigheterna pågår, men fabriken bör sysselsätta omkring 2 000 arbetare till 2030. Batteriföretaget sa att platsen för den italienska Gigafactory föreslogs av Stellantis.

När det gäller Siemens Digital Industries roll i detta samarbetar man med ACC med den viktiga poängen på sista raden att allt ska präglas av hållbarhet. Detta är nu ingen enkel utmaning. Men Cedrik Neike, styrelseledamot i Siemens AG och CEO för bolagets Digital Industries är optimistisk och pekar på nödvändigheten att uppnå hållbarhetsmålen:
– Hållbart designade och producerade batterier är bra för planeten och bra för vår verksamhet, eftersom de driver den gröna omställningen och driver ny tillväxt, säger han och tillägger: ”Som en av branschens främsta partners i omvandlingen av fordonsindustrin är det naturligt för oss att gå ihop med ACC, eftersom vi siktar på att gemensamt utveckla en hållbar europeisk produktion av elfordonsbatterier.”

Siemens Digital Industries Software har en tydlig tätpositiopn när det gäller batteriutveckling för fordonsindustrin. Bolagets batterimodellerings- och simuleringslösningar, tillsammans med teknik- och konsulttjänster för att påskynda design och konstruktion av batterier genom att praktiska verktyg för att utforska designvarianter och bedöma prestanda på flera nivåer. Lösningarna sträcker sig från designverktygen i NX till systemsimulering och till 3D- och CFD-simulering. De täcker i detta det breda omfånget av tekniska domäner som krävs för design av batterisystem. Ingenjörer kan enkelt modellera olika cellkemi- och batteripaketdesigner och utvärdera den övergripande prestandan i ett fordonssammanhang.

Utöver det traditionella kund-leverantörsförhållandet sträcker sig avtalet mellan ACC och Siemens till samarbete inom områdena IT/OT-anslutning (OT, Operativ Teknik, ”på verkstadsgolvet). Samförståndsavtalet omfattar också infrastrukturlösningar inklusive energihantering för att skapa en fabrik för att skapa en fabrik för koldioxidnetto-noll och omfattar även potentiella finansieringsalternativ via Siemens Financial Services, vilket Neike menar är, ”en uppvisning av djupet och bredden av Siemens tekniska ledarskap.”

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Success Stories

Industriellt

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title