Det var igår som tillkännagav Renault Group sin strategi för design och tillverkning av elbilsbatterier i Frankrike. Punktvis ser det ut så här:
• Renault Group inleder ett strategiskt partnerskap med Envision AESC – som man betraktar som världsledande inom batteriteknik och smarta, digitaliserade batterier – och bygger upp en ”gigafactory” i Douai, nära Renault ElectriCity, för att tillverka den senaste teknikens kostnadseffektiva batterier med låga koldioxidutsläpp, med syfte att göra elektrisk mobilitet mer tillgänglig i Europa.
• Renault Group tecknar också ett MoU, ”Memorandum of Understanding”, med det franska start-up företaget Verkor för att utveckla och tillverka högpresterande batterier, med sikte på att äga mer än 20 procent av aktierna i Verkor. Verkor är baserat i Grenoble.
• Tillsammans med Renaults ElectriCity industrikluster kommer avtalen att skapa nästan 4500 direkta arbeten i Frankrike 2030, samtidigt som det blir en del av ett ekosystem för batteritillverkning i Europa. Samarbetet är en del av Renaults strategiska plan som stärker koncernens och dess Alliance-partners konkurrensfördelar på elbilsmarknaden.
TALAR TYST OM BATTERIBOLAGETS KINESISK-JAPANSKA BAKGRUND
– Vår batteristrategi bygger på Renault Groups mer än 10 års långa erfarenhet och investeringar i värdekedjan för elmobilitet. De senaste strategiska partnerskapen med Envision AESC och Verkor stärker vår position kraftigt när vi säkerställer tillverkningen av en miljon elbilar i Europa fram till 2030. Detta markerar en viktig milstolpe för att förankra vår konkurrenskraft och strävan efter att nå våra koldioxidneutralitetsmål. Koncernen bekräftar därmed sin vilja att producera populära, prisvärda och kostnadseffektiva elbilar i Frankrike, säger Luca de Meo.
Vad Luca de Med dock talar tyst om är att Envision är av kinesiskt och japanskt ursprung. Även om man alltid värnar om allt det franska så är Envision tämligen fritt från franska rötter. Bolaget är en kinesisk specialist på så kallade ”intelligenta” energinät baserade på vindkraftverk, vilket helt naturligt har lett till arbete med lagring av el i batterier. År 2018 köpte Envision 80 procent av AESC, dotterbolaget som skapades av japanska NEC och Nissan – det senare behöll de återstående 20 procent. Här skiljer man sig alltså åt från Volkswagens och Volvos satsningar vilka bygger på Peter Carlsson och hans Northvolt-koncept och frigör sina europeiska uppdragsgivare från det som man inom Volkswagen oroade sig över: att besluten om europeiska elbilars batteriförsörjning skulle tas av asiatiska batteritillverkare i styrelserum där Vis inflytande riskerade att bli minimalt och oprioriterade.
DIGITALISERING OCH AVKOLNING SOM STÄRKER FRANSK BILINDUSTRI
Som en del av sin elbilsstrategi samarbetar alltså också Renault Group med Envision AESC, som kommer att utveckla en ”gigafactory” i Douai med en kapacitet på 9 GWh 2024 och med målet att nå 24 GWh till 2030. Douais ”gigafactory” gör det möjligt att tillverka koldioxidsnåla batterier, vilket är ett av målen i European Green Deal för utvecklingen av slutna återvinningslösningar av produktionsavfall och uttjänta batterier. I linje med åtaganden från Renault-koncernen kommer det att bidra väsentligt till att uppnå koldioxidneutralitet i Europa 2040 och världen över 2050, med elbilsförsäljning som utgör 90% av all Renaults varumärkesförsäljning 2030.
Samarbetet med Vektor syftar till att ta itu med utmaningar som rör digitalisering, avkolning och förstärkning av den franska och europeiska industrin. Renault Group och Verkor tänker gemensamt utveckla ett högpresterande batteri som passar för C- och D-segmentsbilar i Renault-serien, liksom för Alpine-modellerna. Tillsammans med konsortiet kommer de att bidra till att skapa mer än 200 direkta jobb.