Tanken är att de illusoriska batterierna ska symbolisera de tekniska förändringar som nu äger rum inom transportbranschen.
– Vi snackar inte bara, vi levererar också, säger BMW AG:s styrelseordförande, Harald Krüger, med anledning av att man nått målsättningen från början av året.
– Denna 99 meter höga ljusinstallation kommer att lysa upp vägen som leder oss in i elektromobilitetens era, fortsätter BMW-basen. Att sälja 100 000 elbilar under ett år är en viktig milstolpe, men samtidigt är det bara början för oss. Sedan BMW i3 introducerades år 2013 har vi levererat fler än 200 000 elbilar, och innan år 2025 kommer våra kunder att ha 25 eldrivna modeller att välja bland. Vi var tidiga med att fokusera på det här området, vilket är en viktig förklaring bakom våra framgångar – men jag kommer även fortsättningsvis att ha det som en viktig måttstock för framtida framgångar.
Tidigt ute med en elbilsstrategi. BMWs övergripande strategi, kallad NUMBER ONE > NEXT, har syftet att bygga vidare på positionen som ledare inom premium-mobilitet. Elektrifiering är en viktig beståndsdel i detta arbete. År 2025 kommer BMW att kunna erbjuda 25 helt eller delvis eldrivna fordonsmodeller globalt. Till år 2021 kommer den femte generationens elektrifierade drivlina och batteriteknik, som med hjälp av modulbaserade el-motorkit ska göra det möjligt att elektrifiera samtliga modellserier.
Företagets elbilskoncept – BMW i-serien – har funnits sedan 2011, och rättigheter för namn har redan säkrats – hela vägen från BMW i1 upp till i9 samt för BMW iX1 till iX9. Nästa år lanseras BMW i8 Roadster, och 2019 är det premiär för en helt eldriven MINI-modell. En elbilsversion av BMW X3 kommer år 2020 och 2021 är det dags för den nya flagskeppsmodellen BMW iNext som är baserad på den allra senaste tekniken, såväl inom elektromobilitet som inom autonomi och i form av nätverksuppkopplade tjänster – för första gången i en serietillverkad modell.
BMW var f ö tidiga med att anamma en helhetsstrategi för elektromobilitet genom lanseringen av i-projektet redan 2007. Detta följdes av de mest storskaliga fälttester som elbilsindustrin skådat, när testflottor av elbilar intog bilvägar världen över. År 2013 började den helt eldrivna BMW i3 att serietillverkas. I dag är detta ett av världens mest prisbelöna fordonskoncept och försäljningen har ökat för varje år som gått sedan lanseringen.
Elektromobilitet i fokus. Positionen för BMW på elbilsmarknaden har uppnåtts genom ett tidigt fokus på elektromobilitet.
Enligt en rapport från oberoende POLK/IHS (7/12 2017) har företaget, ”tagit en tydlig ledning gentemot konkurrenterna när det kommer till registreringar av nya elbilar och plug-in hybrider i Europa med en marknadsandel på 21 procent.”
Detta innebär att BMW Groups marknadsandel i elbilssegmentet är över tre gånger så stor som på marknaden för traditionella bilar. Bland de europeiska tillverkarna står elbilar idag för två procent av samtliga nya fordonsregistreringar, men för BMW är siffran sex procent. Företaget innehar med andra ord en oproportionerligt stor andel av denna växande marknad. Positionen är stark även på världsmarknaden – med en marknadsandel på tio procent av den globala elbilsmarknaden.
Stor efterfrågan i USA och Västeuropa. Efterfrågan på elbilsmodeller är framför allt stor i Västeuropa och USA. Elbilar står för sju procent av BMW:s totala försäljning på dessa marknader. I Skandinavien är en av fyra sålda BMW-bilar eldrivna, med BMW i3 som företagets bästsäljare. I Tyskland kommer nya registreringar av elbilar och plug-in hybrider att passera 10 000 under detta år. Elektriska drivlinor förekommer också allt oftare i andra modellers motorer: Under 2017 var en av tio av levererade bilar ur BMW 3 Serie Sedan eldrivna. För BMW 2 Active Tourer var 13 % av alla sålda exemplar plug-in hybrider. Sedan lanseringen i juni 2017 står MINI Cooper S E Countryman ALL4 för en tiondel av försäljningen av MINI Countryman. (Total bränsleförbrukning: 2.3–2.1 l/100km; CO2-utsläpp: 52–49 g/km). Försäljningen av den helt eldrivna BMW i3 har dessutom ökat med omkring en fjärdedel. (Siffror för YTD november 2017).
Säljer även ”tvåhjuliga” lösningar. Utöver nio eldrivna fyrhjulsfordon omfattas BMW Groups utbud även av en premiumprodukt på två hjul, för elektromobilitet i urbana miljöer: Den eldrivna scooter-serien BMW C evolution, som med 1 500 sålda exemplar kompletterar de 100 000 levererade elbilarna under året. Efter lanseringen av ett nytt batteri har scootern numera en räckvidd på 160 km per laddning. Försäljningen av el-scootern har ökat med 80 % jämfört med de första elva månaderna förra året.