I pressmaterialet noteras att, ”de båda företagens respektive styrkor och kompetens kompletterar varandra på ett produktivt sätt.”
Allmänt kan noteras att BMW Groups elektrifieringsstrategi syftar till att bygga vidare på sin ledande position inom premiumsektorn för elektrisk mobilitet. BMW Group tar med sig expertis inom batteri och elektriska drivsystem som samlats under mer än 15 år till partnerskapet.
De två partnerna kommer att släppa mer information om vilken form den strategiska sammankopplingen kommer att ha, samt dess omfattning och innehåll, i ett senare skede.
Volkswagen/Porsche är en stor delägare i Rimac
En spännande aspekt på Rimacs verksamhet på elbilssidan är bolaget inte är vilket automotiveföretag som helst i sammanhanget. Teknologiskt är man långt komna och det är ingen tillfällighet att tyska fordonsjätten Volkswagen/Porsche för ett antal år sedan köpte in sig i bolaget. I dagsläget ser ägarandelarna ut så här: Mate Rimac (35%), Porsche (22%), Hyundai (11%) följda av andra minoritetsägare.
Rimac tillverkar alltså elektriska hyperbilar, men utvecklar och säljer också färdiga elteknologilösningar till globala automotiveföretag. Bolaget har specialiserat sig på högspänningsbatterier, elektrisk kraftöverföring, utveckling av digitala gränssnitt och ADAS-system (för självkörande bilar, Advanced Driver-Assistance Systems).
Bakom kulisserna har grundaren och CEOn, Mate Rimac, och hans team, i all tysthet faktiskt, levererat teknik till Aston Martin, Koenigsegg, Jaguar Land Rover och Renault. Exempelvis utvecklades både hybridbatteriet i Aston Martins elhybrid, Valkyrie, och den elektriska drivlinan i Jaguar E-Type Zero av, just det – Rimac.