Annons

BMW och Rimac satsar på gemensam batteriutveckling för elfordon: ”Nästa generations batteripack för framtida BMW EVs”

Det händer kontinuerligt mycket på fordonssidan och batteriteknik-utveckling. Ett intressant exempel är dagens annonserade samarbete mellan BMW och monstersportbil-utvecklaren Rimac’s Technology-bolag. De senare är en specialiserad leverantör av elbilsteknik-lösningar till globala fordonstillverkare och det man lanserar idag är ett långsiktigt partnerskap med BMW Group för att tillhandahålla högspänningsbatterier för BMW Groups produktsortiment – i framtida modellgenerationer planerade till andra hälften av 2020-talet.
Som en del av sin satsning på att tänja på gränserna för elbilsteknik, går Rimac Technology in i detta som man betecknar som, ”nästa utvecklingsstadium genom att leverera större volymer av avancerade batterisystem.” Detta samarbete med BMW Group markerar i detta en betydande milstolpe för Rimac Technology, eftersom det representerar det största och mest ambitiösa projekt som företaget har åtagit sig hittills.
En sådan utveckling kräver etablering av sofistikerade automatiserade produktionslinjer för batterier på Rimac Campus nära Zagreb, Kroatien. En betydande del av campus kommer att ägnas åt detta projekt, vilket understryker företagets engagemang för partnerskapet med BMW Group.
- Min affärsresa började med en BMW 3-serie från 1984, som jag gjorde om till en elbil i mitt garage vid 20 års ålder, så det är en perfekt symmetri att samarbeta med BMW Group idag. Detta markerar också ett avgörande ögonblick i tillväxten av Rimac Technology, från en ödmjuk början till ett stort långsiktigt partnerskap med ett av de största fordonsmärkena i världen. Det är ett tydligt tecken på övergången av Rimac Technology från nischad högpresterande leverantör till högvolymproduktion. Med den obevekliga tillväxt av vår verksamhet, inklusive öppnandet av Rimac Campus, är vi nu redo att leverera storskaliga projekt för de ledande varumärkena inom fordonsindustrin,” summerar Mate Rimac, grundare och VD för Rimac Group, saken.
Det sägs inget om vilka PLM-verktyg som ska användas i utvecklingsprojektet men Rimac använder Dassault Systemes 3DEXPERIENCE-lösningar. Bl a CATIA (CAD), ENOVIA (PDM) och SIMULIA (CAE, simulering & analys) och man utnyttjade på den senare sidan (simulering & analys) också svenska Modelons olika bibliotek av färdiga moduler för testning av system av system. Men Dassault-arsenalen skulle färga väl in med att även BMW bl a använder DS CATIA på designområdet och ENOVIA på PDM-sidan.

I pressmaterialet noteras att, ”de båda företagens respektive styrkor och kompetens kompletterar varandra på ett produktivt sätt.”

Rimacs Campus nära kroatiska staden Zagreb.

Allmänt kan noteras att BMW Groups elektrifieringsstrategi syftar till att bygga vidare på sin ledande position inom premiumsektorn för elektrisk mobilitet. BMW Group tar med sig expertis inom batteri och elektriska drivsystem som samlats under mer än 15 år till partnerskapet.

De två partnerna kommer att släppa mer information om vilken form den strategiska sammankopplingen kommer att ha, samt dess omfattning och innehåll, i ett senare skede.

Volkswagen/Porsche är en stor delägare i Rimac
En spännande aspekt på Rimacs verksamhet på elbilssidan är bolaget inte är vilket automotiveföretag som helst i sammanhanget. Teknologiskt är man långt komna och det är ingen tillfällighet att tyska fordonsjätten Volkswagen/Porsche för ett antal år sedan köpte in sig i bolaget. I dagsläget ser ägarandelarna ut så här: Mate Rimac (35%), Porsche (22%), Hyundai (11%) följda av andra minoritetsägare.  
Rimac tillverkar alltså elektriska hyperbilar, men utvecklar och säljer också färdiga elteknologilösningar till globala automotiveföretag. Bolaget har specialiserat sig på högspänningsbatterier, elektrisk kraftöverföring, utveckling av digitala gränssnitt och ADAS-system (för självkörande bilar, Advanced Driver-Assistance Systems).

Bakom kulisserna har grundaren och CEOn, Mate Rimac, och hans team, i all tysthet faktiskt, levererat teknik till Aston Martin, Koenigsegg, Jaguar Land Rover och Renault. Exempelvis utvecklades både hybridbatteriet i Aston Martins elhybrid, Valkyrie, och den elektriska drivlinan i Jaguar E-Type Zero av, just det – Rimac.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Success Stories

Industriellt

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title