Annons

Bosch Automotive Electronics: ”Extremt låga sensorpriser leder vägen mot flygande bilar”

Förslag på flygande bilar kommer med jämna mellanrum, men som det ser ut är det ännu inget system som slagit. Även om de teoretiska vinsterna finns där, typ: ”Tänk att aldrig mer sitta fast i frustrerande bilköer utan istället flyga hela vägen till och från jobbet.” Otaliga science fiction-författare har också skrivit om en framtid där flygande fordon färdas långt ovan rödlysen och bilköer.
Hur som helst så ger entusiasterna inte upp. Idag berättar tyska industrijätten Boschs Automotive Electronics om sin syn på detta, om obemannade flygande taxis som trots allt kan göra denna framtid till verklighet inom bara några år. Det är, menar man, tack vare Bosch egen sensorteknik som vi snart kan vara där och självflygande taxifordon kan bli verklighet så snart som 2025. Flygtester inleds redan nästa år.

– De första flygande taxibilarna planeras lyfta i storstäder senast 2023. Bosch planerar att spela en ledande roll när det gäller att forma denna framtida marknad, säger Harald Kröger, VD för Bosch Automotive Electronics.

Kräver vassa styrsystem
För att sådana lufttaxi-tjänster ska fungera krävs dock styrsystem som garanterar resenärernas säkerhet och komfort. Men dagens konventionella luftfartsteknologi är fortfarande för dyr, klumpigt och tung för att kunna användas i de kompakta el-flygmaskinerna. Sensorsystem som idag återfinns i bland annat självkörande bilar kan vara lösningen. Nu arbetar Bosch, som är ledande inom sensorteknik, på att kombinera sensorer för att skapa en universell styrenhet för lufttaxis. Bosch sensorer gör det möjligt att genom styrenheten avgöra fordonens position samt att med precision och säkerhet styra dem.

Priser till en bråkdel av tidigare kostnader
Till skillnad från nuvarande sensorsystem inom flygindustrin, där prislappen kan variera mellan tio- och hundratusentals euro, kan Bosch presentera en lösning till en bråkdel av priset. Detta beror på att företaget kan använda sensorer som de redan har utvecklat och tillverkat för bilindustrin under många år. Bosch-sensorerna är dessutom väldigt små, lätta och enkla för lufttaxi-producenterna att installera i sina fordon.

– Genom vår Bosch-lösning strävar vi efter att göra den civila luftfarten med flygande taxis överkomlig för ett brett utbud av leverantörer, säger Marcus Parentis, chef för teknikteamet i Bosch som ansvarar för styrenheterna bakom de lätta el-flygmaskinerna.

Testflygningar nästa år
Redan nästa år inleds testflygningar av lufttaxis i Dubai, Los Angeles, Dallas och Singapore. 2023 beräknas de första kommersiella resorna ske och 2025 kan de första obemannade taxifordonen börja göra flygningar med kunder. 2030 spås en miljard resor göras i flygande taxibilar årligen, enligt Boston Consulting Group.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Industriellt

Success Stories

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title