ZEROe-projektet syftar till att skapa världens första vätgasdrivna kommersiella flygbolagsflotta och gör det möjligt för Airbus att utforska en mängd olika konfigurationer och vätgastekniker som kommer att forma utvecklingen av framtida nollutsläppsflygplan. Airbus arbetar mot en mogen teknologisk snivå för ett framdrivningssystem för väteförbränning till 2025.
Minskar ”krångel” för design- och ingenjörsteamen
Sam Mahalingam, teknisk chef på Altair, säger i en kommentar att Altair SimSolid är den främsta simuleringstekniken för ingenjörer, designers, analytiker och tillverkare.
– Programmet eliminerar geometriförberedelser och meshing, som är de två mest tidskrävande, expertis-omfattande och felbenägna uppgifterna i konventionella struktursimuleringar, säger han och tillägger: ”Att Airbus valde SimSolid stärker oss ytterligare som en ledare inom världsomspännande hållbarhetsinitiativ och fortsätter de två företagens långa och fruktbara historia av framgångsrikt samarbete.”
Enligt pressreleasen kommer Altair SimSolid att, ”spara tid, pengar och krångel hos Airbus design- och ingenjörsteam.” Mer exakt valdes mjukvaran för att den har kunnat demonstrera att användningen kommer att minska leveranstiderna för elementär detaljanalys från dagar till minuter, och minskar komplexa monteringsleverans-tider från flera månader till mindre än en vecka i vissa fall.
Dessutom, hävdar man, låter SimSolids intuitiva, lätt-implementerade operationer och gränssnitt, tillåta användare att arbeta utan att behöva rensa geometrier eller förbereda modeller innan de tas in systemet.
Fler designiterationer
Altair pekar vidare på att SimSolid låter Airbus design- och ingenjörsteam utforska fler designiterationer inom snävare tidsramar, vilket kommer att påskynda projektens tidslinjer och leverera hållbara innovationer snabbare.
– Genom att använda Altair SimSolid kan våra team utforska fler designmöjligheter i en enkel miljö som är lätt att implementera”, säger Christophe Brand, chef för skrovmetoder och verktyg, Airbus Commercial. ”Genom att inte kräva att våra team rengör geometrier i förväg, hjälper Altair SimSolid oss avsevärt att minska leveranstiderna och bygga bättre produkter. Med den ser vi fram emot att bygga framtiden för nollutsläppsflygplansteknik.”
SIMSOLIDs beräkningsmotor är en kommersiell implementering av ny matematik, som alltså köptes av Altair 2018. Denna baserar sig i sin tur på extensioner av teorin om externa approximationer. SIMSOLID kontrollerar, enligt James Scapa, lösningars noggrannhet med hjälp av multi-pass adaptiv analys, vilket gör den extremt snabb och minneseffektiv. Stora och komplexa enheter kan lösas snabbt även på bärbara datorer.