Klart är att ingenjörerna i Porsche Motorsport använder ANSYS systemsimulerings-lösning för att utveckla ett än mer avancerat elektriskt drivsystem än tidigare. Man vill kort sagt avsevärt förbättra energieffektiviteten i denna Porsches första helt elektriska tävlingsbil — Porsche 99X Electric.
Utsätts för enorma påfrestningar
Att i hög hastighet accelerera på krävande banor i stadsområden och storstadsmiljöer utsätter drivsystemet i Porsche 99X Electric för enorma påfrestningar. Tävlingsreglerna stipulerar ett standardiserat chassi och batteri, men ingenjörerna kan anpassa drivsystem och dess undersystem och komponenter så att de levererar maximal energieffektivitet och fordonsprestanda under hela loppet.
Det är här ANSYS kommer in i ”spelet”. Med hjälp av denna CAE-ledares systemlösningar vill man primärt vinna en framgångskritisk konkurrensfördel för Porsche 99X Electric, för att i näste steg använda mjukvara till att skapa nästa generation Porsche E-Performance Powertrain. Tanken är att utveckling av högsta möjliga energieffektivitet för subsystem och komponenter, kan maximera effektiviteten på motor och kraftelektronik och leda till signifikant minskade energiförluster.
Tänjer utvecklingsgränserna
Tävlingsbilen är första testet för det elektriska drivsystemet och Porsche kommer därefter att använda det elektriska drivsystemet i Porsche 99X Electric för att ytterligare tänja på utvecklingsgränserna i en ny era av kommersiella elektriska fordon. Bilens 800-volts teknologi används för närvarande i helelektriska Porsche Taycan.
– ANSYS systemsimuleringar är avgörande för att optimera Porsche E-Performance Powertrains motor, växellåda, kraftelektronik och kontrollsystem. Sammantaget innebär det att Porsche 99X Electric kan bibehålla helt nya hastighetsnivåer över långa avstånd, samtidigt som energibesparingarna är så bra som möjligt, säger Fritz Enzinger, vice ordförande, Porsche Motorsport. Han fortsätter:
– Tack vare den extremt bra energihanteringen är drivsystemet en klart avgörande konkurrensfördel som gör att föraren har många fler taktiska alternativ under tävlingen så att han kan pressa bilen till det yttersta, avslutar Fritz Enzinger.
Avgörande konkurrensfördel
Från ANSYS sida säger Shane Emswiler, senior VP och General Manager att Porsche Motorsport sätter standarden för tävlingsexcellens.
– Självklart är vi hedrade över möjligheten att vara med och radikalt förändra det elektriska drivsystemet i 99X Electric-modellen, bryta ny mark inom området elektriska fordon och bidra till tävlingsteamets seger i Formula E.
– ANSYS simuleringar på systemnivå ger en avgörande konkurrensfördel genom att radikalt minska energiförlusterna i Porsche 99X Electric och markant öka dess elektriska effektivitet, vilket leder till att bilen leverera maximal kraft under utmanande tävlingar, avslutar Shane Emswiler.