En av Emotors många utmaningar är att möta stränga och föränderliga kundspecifikationer – särskilt när man skräddarsyr en helt ny serie ljud för elbilar, elektriska drivlinor och el-drivsystem. Dessa inkluderar skräddarsydda inre och yttre ljudlandskap, förbättrade ”tysta” körupplevelser och varningssystem för fotgängare (PWS) eller akustiska fordonsvarningssystem (AVAS).
Standardprodukter anpassade till olika OEMs
Det var tidigare i veckan som Emotors och Siemens meddelade att Siemens Simcenter-lösningar spelat en viktig roll i utvecklingen av Emotors en serie nästa generations e-drivsystem från 25 kW till 250 kW på bara fem år. Allmänt har Emotors utvecklat standardprodukter som snabbt kan anpassas till olika OEM-krav, ökad kvalitet och accelererade marknadscykler.
I detta är PLM i allmänhet och i detta fall sub-PLM-verktyg som Siemens NVH-lösningar viktiga, säger Emotors CTO.
– När jag pratar med mitt NVH-team säger de att Siemens support är mycket professionell och det finns bra kommunikation. Vi försöker nu använda Siemens NVH- och relaterade testverktyg på alla domäner. Det här är bra eftersom vi kan dra nytta av att fler människor på båda sidor – simulerings- och testsidorna – pratar med varandra. Detta är en bra drivkraft för att förbättra kommunikationen. Vi kommer att dra nytta av framgången mellan Siemens och Emotors när vi introducerar fler motorer på marknaden i framtiden, avslutar Cédric Plasse, CTO, Emotors.
Valde Siemens verktyg efter noggrann utvärdering
Med huvudkontor i Carrières-sous-Poissy, Frankrike, har Emotors alltså skapat en serie av nästa generations elektriska drivenheter (e-drives) för Stellantis-märken som Peugeot, Opel, DS Automobile och Jeep.
– En viktig del av vår kunskap handlar inte bara om bra utveckling – att kunna designa och prototyper för nästa generations e-drift för våra elbilskunder – utan också om att tillverka dem i stora serier. Det är här plattformsutveckling, en mycket välkänd strategi inom fordonsindustrin, hjälper oss att vara konkurrenskraftiga, säger Emotors CTO, Cédric Plasse. CTO, Emotors och tillägger:
– Vi designar många saker digitalt men kan inte göra allt med bara våra digitala modeller. För att vara snabba på marknaden och exakta måste vi kalibrera våra modeller med testmätdata. Våra NVH-testingenjörer jämförde alla verktyg på marknaden, och det visade sig ganska snabbt att Siemens-verktygen var de bästa.
Bonaventure Ndong Gumedzoe, NVH Testing Manager, på Emotors, förklarar att Emotors för att möta sina kunders NVH-krav utför klassisk experimentell modalanalys i Simcenter Testlab.
– Precis, vi extraherar modala parametrar, som frekvens, modal form och dämpning. Och ger denna information till simuleringsteamet för att med säkerhet kunna förutsäga NVH-beteendet hos våra Emotors-produkter. Simcenters testlösning tar oss enkelt igenom huvuduppgifterna, steg-för-steg, från kanalinställningen till slutlig mätanalys, säger han.