Annons

CAE: Modelon vässar simulering i stora PLM-system

Svenska CAE-utvecklaren Modelon har lanserat 2019.1-versioner för produkter inom Modelon Creator- och Modelon Library-sviterna.
Creatorsviten är en beprövad plattform för att skapa, exekvera och automatisera tester av Modelica-modeller och erbjuder en av marknadens mest avancerade modelica-baserade matematiska motorer. När det gäller bolagets ”Librarysvit” handlar det om ett antal färdiga moduler för testning av system av system.
”Som en del av vår multiplattformsstrategi är Select Modelon-tekniken tillgänglig i OPTIMICA, Dymola, ANSYS TwinBuilder, IGNITE, MapleSim, SimulationX och Siemens Simcenters Amesim,” skriver bolaget apropå den nya versionen. Detta är också en av poängerna: man licensierar ut sin lösningar – som är baserade på öppna standarder (främst Modelica och FMI) – till i stort sett alla andra utvecklare av PLM-plattformar eller CAE-dedicerade marknadsaktörer. Just satsningen på öppna standarder är ”hemligheten” som, vid sidan av skarp funktionalitet på systemsidan, möjliggör samarbete och integration med i stort sett alla PLM-plattformar.

Modelon har alltså tagit sikte på att utveckla en öppen standardteknologi. Användarna ska enkelt uttryckt kunna utnyttja sina egna, valfria verktyg och dela modeller under hela produktutvecklingscykeln. Öppenhet i lösningarna har visat sig vara en väg som världens användare av PLM-lösningar uppskattar, automotive inkluderat.
Vad som är särskilt attraktivt i det Modelon utvecklar är deras olika bibliotek av färdiga moduler för testning av system av system. Man har närmare ett 20-tal olika bibliotek i dagsläget. De är huvudsakligen inriktade mot automotive-, aerospace-, industriutrustnings-, energi- och processindustrier. Några exempel på bibliotek är Engine Dynamics, Vehicle Dynamics, Fuel Systems, Electric Power, Fuel Systems och Jet Propulsion.

Så fungerar en biblioteksmodul
Hur fungerar de? Engine Dynamics-biblioteket är ett relevant exempel: Biblioteket används för modellering, simulering och analys av förbränningsmotorsystem, inklusive motorer till inlopps-/avgasflödesvägar, luftkylare, turboladdare och EGR-konfigurationer. Tryck- och termisk dynamik för komplett luft- och avgasutbyte är explicit modellerad. Flera turboladdare och EGR-konfigurationer (Exhaust Gas Recirculation) kan modelleras, inklusive variabla geometriska turbinkonstruktioner. Biblioteket är väl lämpat för att skapa modeller som används i ”motorrespons” och relaterad motorstyrning.
Typiska applikationer för Engine Dynamics Library inkluderar kontrolldesign, analys av transienta motorprestanda och emissionsstudier. Biblioteket har framgångsrikt implementerats i industrin för att utveckla modeller och styrning av kompletta motorsystem, inklusive system för dieselefterbehandling.

Höjdpunkter i den nya 2019-versionen
Detta sagt som en bakgrund till dagens annonserade version 2019.1 så finns här nu ett antal förbättringar och vässade kapabiliteter. Några höjdpunkter som pekas ut i detta är:

På fordonssidan:

  • Nya toppmoderna batteriladdnings- och prestandamodeller
  • Snabba ”medieuppställningar” förbättrar simulationshastigheten avsevärt
  • Nya komponenter: värmeväxlare, reglerventil, däckmodeller
  • Förbättringar gällande robusthet i initialisering och beräkning
  • Förbättrad support för realtid och HiL (Hardware in the Loop)

På areospaceområdet:

  • Ny flygplansmodellarkitektur med subsystem och aerodynamik
  • Ny komplex gasturbinmodell med massberäkning

På energi- och kraftområdena

– Tre tryckkokare för gasturbin kraftverk

– Nya hydrofriktionsmodeller

– Fjärrvärmediffusion och dynamiska fördröjningsmodeller har införts

– Förbättrad beräkningshastighet för SOFC (Solid Oxide Fuel Cell), vilket handlar om enheter för elektrokemisk omvandling vilka producerar elektricitet via oxidering av ett bränsle.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Industriellt

Success Stories

Intressant på PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title