Annons

CAE: Tre gånger fler simuleringar för Ferrari med ANSYS ”mosaikteknik”

ANSYS gör det möjligt för Ferrari Competizioni GT att skapa tre gånger fler simuleringar utan att utvecklingstiden blir längre eller att det krävs mer resurser.
- Det är ett bra exempel på den nytta man kan ha av det senaste inom simuleringsmjukvara från ANSYS för att skapa nästa generations fordonsdesign, säger bolagets Sandeep Sovani, direktör för Global Automotive Industry.

Genom ett nytt partnerskapsavtal utvecklar ingenjörerna på Ferrari Competizioni GT den aerodynamiska prestandan hos företagets tävlingsbilar med hjälp av ANSYS branschledande programvara inom teknisk simulering.
– Bilarna från Ferrari Competizioni GT utgör toppskiktet när det gäller racingprestanda, och vi är stolta över att hjälpa dem att ta fram ny aerodynamisk design för ännu fler segrar på banan. Teamen letar alltid efter faktorer som ökar prestandan, och rutnät i mosaikteknik gör alla steg i simuleringsflödet snabbare. Designfrågor kan lösas på kortare tid vilket bidrar till att effektivisera produktionen och stödja snäva tidsramar för utvecklingen, säger ANSYS’ Sandeep Sovani.

Ny meshlösning i Fluent
Vartannat eller vart tredje år utmanar Ferrari Competizioni GTs teknikteam sig själva genom att ta fram en uppgraderad tävlings-GT på mindre än 12 månader. Produktionseffektiviteten är deras framgångsrecept och teamet har hittills använt sig av rutnätstekniken, meshing, och ANSYS Fluent för att ta fram de mest avancerade turbulensmodellerna och problemlösningsteknologi för att lyfta bilarnas prestanda till nästa nivå.
När teamet övergick till de nya rutnäten, Mosaic-enabled Poly-Hexcore, ökade hastigheten betydligt i teamets simuleringsprocess. Teamet drog nytta av automatiserade arbetsflöden för att förkorta själva utvecklingstiden, använda parallellisering för att snabbare skapa rutnät av hög kvalitet och lösa i ANSYS Fluent mer effektivt. Därmed går det att skapa tre gånger fler simuleringar utan längre utvecklingstid eller mer resurser. 

”Rutnät i mosaikteknik”
– Att kunna bygga rutnät i mosaikteknik har en jättestor påverkan på vår aerodynamiska design: vi får bättre precision med färre celler och löser problem på halva tiden. Med mosaikteknik och det heltäckande arbetsflödet Fluent kan vårt team köra tre gånger fler simuleringar på samma tid och utveckla bilar snabbare än någonsin tidigare, säger Ferdinando Cannizzo, utvecklingschef för GT-tävlingsbilar på Ferrari Competizioni GT.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Success Stories

Industriellt

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title