Annons

Cognizant och AWS i samarbete kring AI och digitala fabriker

Det stora konsultföretaget Cognizant har signerat ett intressant strategiskt samarbetsavtal med Amazon Web Services (AWS). Avtalet omfattar avancerade teknologilösningar och molntjänster som ska förbättra kundernas satsningar på smart tillverkning. Industriellt tar de nykomponerade erbjudande sikte på AI för företag inom industri-, fordons-, biovetenskaps- och konsumentvaruindustrin
Denna senaste expansion av Cognizants samarbete med AWS riktar sig framförallt till marknaden för Internet of Things (IoT), data, artificiell intelligens (AI) och molnsatsningar i Industry 4.0-applikationer. Det handlar exempelvis om digitala tvillingar, simuleringar, exekveringssystem, cybersäkerhetslösningar för edge computing och operational technology (OT). ”Morgondagens vinnare anammar smarta tillverkningsmetoder i sin produktionsverksamhet,” säger Anna Elango, EVP och chef för Cognizants Core Teknik and Insights. Han tillägger: ”Vår expertis inom IoT, AI och industriell automation gör det möjligt att leverera innovativa lösningar som driver kvalitet, effektivitet, produktivitet, minskade kostnader och förbättrad flexibilitet i anläggningen.”
Cognizant kommer att arbeta med kunder för att ge råd, implementera, distribuera och hantera smarta tillverkningslösningar byggda på AWS. Därigenom får kunder realtidsinsyn i produktionsverksamheten, möjlighet att arbeta med prediktivt underhåll och förbättrat datadrivet beslutsfattande, som baseras på generativ AI.
I bakgrundsmaterialet noterar chefen för Automotive and Manufacturing på AWS, Ozgur Tohumcu, att företag har ofta fått brottas med en brist på standardiserade tekniska protokoll, höga initiala kostnader, komplex teknik och begränsad tillgänglighet i sina satsningar på smart tillverkning:
”Med Cognizants plattforms- och branschexpertis och utnyttjande av AWS avancerade IoT- och AI-tjänster, kommer tillverkare att få tillgång till högkvalitativ support och vägledning för att införa smarta tillverkningsmetoder, tillägger han.
Vad kan generativ AI göra för att stödja dessa utmaningar. Det enkla svaret är att genom att utnyttja kraften i gen AI kan tillverkare analysera stora volymer av olika data i realtid för att få kontextuella insikter. Annat handlar om möjligheter att utvärdera konstruktioner snabbt och på så sätt förbättra effektiviteten och produktiviteten och sänka kostnaderna i försörjningskedjan. Den kan också fungera som en slags co-pilot för drift- och kundtjänstorganisationer – återigen, öka produktiviteten samtidigt som kostnaden för fel minskar.

Vad är gen AI? Generellt representerar det frontlinjen för artificiell intelligens, med fokus på att skapa kontextuellt lämpligt innehåll. I allmänhet hänvisar termen till en typ av neurala nätverk som kan skapa uppdaterat innehåll baserat på mänskliga instruktioner. De stora språkmodellerna som ligger till grund för gen AI har tränats på stora mängder (vanligtvis mer än en miljard parametrar) textdata, vilket gör det möjligt för dem att förstå och generera mänskliga svar på naturligt språk.
Istället för att enbart förlita sig på historisk data fokuserar gen AI på att generera nya instanser av data som liknar träningsdatauppsättningen. Gen AI-algoritmer, såsom generativa motstridiga nätverk (GAN) eller variationsautokodare (VAE), lär sig underliggande mönster och egenskaper hos datan och använder denna kunskap för att generera nya datapunkter.

Detta sagt kan man konstatera att gen AI-verktyg i8 grund och botten fungerar för fyra viktiga saker:

  • Skapa nytt innehåll med liten eller ingen vägledning.
  • Sammanfatta befintligt innehåll på ett sätt som kan förstås av målgruppen.
  • Att hålla intelligenta konversationer med en människoliknande förståelse för olika domäner.
  • Utföra “chain-of-thought (CoT) aktiviteter”

Ledande analytiker ser stor förbättringspotential med gen AI
På Cognizant menar man relaterat till detta att generativ AI har en enorm potential att vässa tillverkningsindustrin. Gen AI kan erbjuda verktyg för att driva produktivitet, förbättra användarupplevelser, och fungera som underlättande lösningar inom nyckelområden som eftermarknadsdrift, forskning och produktutveckling samt marknadsföring och försäljning. Flera analytiker håller med – McKinsey, IDC och Gartner – förväntar sig att liknande områden kommer att dra nytta av gen AI. McKinsey har identifierat kunddrift, marknadsföring och försäljning, mjukvaruutveckling samt forskning och utveckling som fyra nyckelområden som kan stå för cirka 75 % av det totala årliga värdet från användningsfall för gen AI i en nyligen publicerad rapport om gen AI.

Ozgur Tohomcu och Cognizant hävdar i detta att generativ AI hjälper organisationer att skapa konkurrensfördelar genom unika möjligheter.
”Tillverkningsindustrin utvecklas ständigt – strävar efter att förbättra effektiviteten samtidigt som kostnaderna minskar och kundupplevelsen (CX) förbättras. Allt detta ställs mot en bakgrund av växande kundförväntningar, snabba marknadsfluktuationer och det ökande behovet av hållbara metoder.”

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Industriellt

Success Stories

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title