Solaris, som arbetar med anbud från kommuner och bussbolag runt om i Europa, menar sig med Tacton CPQ ha fått precis det verktyg man behöver för att automatisera och avsevärt öka hanteringshastigheten och kvaliteten i de relaterade processerna. På sista raden får man en snabbare anbudsprocess, som också minimerar eventuella orderfel.
Allt detta ligger mitt i utvecklingsspåret när det gäller varianthantering. Olika kunder har olika behov och vill ha olika lösningar. Samtidigt är dagens fordonslösningar komplexa och det är svårt att snabbt kunna se dels vad som är möjligt att konfigurera och dels vad det kostar att skapa en sådan lösning. Att kunna möta detta snabbt och effektivt blir en konkurrensfördel. Just i detta spetsar Tactons mjukvaror utvecklingen.
Börjar i upphandlingsprocessen. I första stadiet tänker låta Solaris sina försäljningsingenjörer använda Tactons lösning internt i upphandlingsprocessen. I nästa steg kommer Solaris säljare på fältet att använda Tacton CPQ för att konfigurera och förse kunder och potentiella kunder med komplexa offerter direkt på ett möte via en dator eller surfplatta.
– Med vår CPQ-lösning kommer man att kunna uppnå målet att skapa enkla och snabba offerter, som också kan hantera komplexa och individualiserade produktlösningar, säger Frederic Laziou.
Förbättrar kundservicen.
håller med och pekar på specifikt på värdet av att kunna ta fram lösningar som exakt motsvarar det kunderna vill ha.
– Att investera i en CPQ-lösning hjälper oss att uppnå ännu bättre kundservice och att mer exakt kunna tillmötesgå våra kunders behov. Tillsammans med den växande betydelsen av e-mobilitet kan vi nu kombinera lösningar som redan finns i vårt erbjudande som till exempel genomförbarhetsstudier och behovsbaserad konfiguration, säger Palencia.