Presentationen av SAP C/4HANA kommer alltså kort efter att EU:s regler för dataskydd (GDPR) trädde i kraft den 25 maj. De omfattande förändringarna har lett till att företagen tvingats se över sina befintliga CRM-investeringar. Det är i skenet av detta SAPs nya CRM-lanseringar ska ses.
SAP C/4HANA är en integrerad CRM-lösning som sträcker sig längre än enbart till försäljning. Efter de tidigare företagsköpen av Hybris, Gigya och CallidusCloud knyter SAP nu samman alla lösningar för att ge stöd åt kundnära funktioner som skydd av konsumentdata, marknadsföring, handel, försäljning och kundsupport.
Ökat fokus på crowd-service . Samtidigt presenterar SAP köpet av det Schweiz-baserade företaget Coresystems AG för att förbättra kundupplevelsen i samband med fältarbete, framförallt inom tillverkningsindustri, energi, teknik och telekom.
Coresystems tjänst har stöd för realtidsplanering av kundservice och använder en AI-baserad teknik för s.k. crowd-service. Det innebär att företagen inte begränsas till sina egna servicetekniker utan att de också kan anlita andra anställda, frilansare och partner efter deras tekniska kunskaper, position och tillgänglighet.
Mer om SAP C/4HANA.
SAP C/4HANA-portföljen består av bolagets Marketing Cloud, Commerce Cloud, Service Cloud, Customer Data Cloud (inklusive lösningar från Gigya) och Sales Cloud (inklusive lösningar från CallidusCloud).
SAPs Sales Cloud kombinerar affärssystemjättens Hybris Revenue Cloud och Hybris Cloud for Customer.
Dessa molnbaserade lösningar marknadsfördes tidigare under varumärket SAP Hybris, men ingår nu tillsammans med SAP:s organisation för e-handel och kundengagemang i affärsenheten SAP Customer Experience.