Det är klart att den stora fördelen med att gemensamt utveckla ny teknik är mycket mer kostnadseffektivt är att göra samma sak var och en för sik. Att dela på kostnaderna för detta tunga utvecklingsarbete förefaller vara en klok väg att gå framåt. Visserligen skulle man kunna invända att det är den nackdel att möjligheten att differentiera fordonen rent tekniskt minskar, men detta avfärdas i pressmaterialet:
”Volvo Group och Daimler Truck kommer därför att förbli hårda konkurrenter och fortsätta att differentiera sina kompletta produkt- och tjänsteerbjudanden, inklusive sina respektive digitala lösningar. Båda företagen kommer att tillhandahålla sina egna slutanvändarapplikationer ovanpå plattformen för att erbjuda differentierande digitala fordonsfunktioner till sina respektive kunder.”
Ett branschmässigt paradigmskifte
Ett mjukvarudefinierat fordon är vilket fordon som helst som hanterar sin verksamhet, lägger till funktionalitet och möjliggör nya funktioner huvudsakligen eller helt genom programvara. Klart är också, som Martin Lundstedt påpekar att, ”mjukvarudefinierade tunga lastbilar representerar ett paradigmskifte i omvandlingen transportbranschen.”
Han hävdar vidare att bolagen som två ledande företag inom den tunga kommersiella fordonsindustrin delar ambitionen att leda den digitala transformationen till mjukvarudefinierade tunga kommersiella fordon. För att förstärka sina ansträngningar har båda företagen alltså nått en preliminär överenskommelse om att etablera ett joint venture för att utveckla en gemensam mjukvarudefinierad fordonsplattform och ett dedikerat lastbilsoperativsystem, som utgör grunden för framtida mjukvarudefinierade kommersiella fordon. Avsikten är att göra det nya samriskföretaget till en ledande utvecklare av standardiserad hård- och mjukvara. Denna tekniska grund kommer sedan att göra det möjligt för Volvo Group och Daimler Truck och potentiellt andra partners att tillhandahålla differentierande digitala fordonsfunktioner för sina produkter, vilket i slutändan förbättrar kundens effektivitet och upplevelse.
I pressmaterialet noterar bolagen att de har för avsikt att vara 50/50 partners i det gemensamma företaget, som kommer att fungera som en oberoende enhet, där Volvo Group och Daimler Truck fortsätter att vara konkurrenter inom alla andra affärsområden. I samband med de redan tunga investeringarna i omvandlingen till CO2-neutrala drivtekniker har samarbete kring digital teknikutveckling blivit ännu viktigare för att på bästa sätt uppfylla utvecklingsmålen och kundernas förväntningar inom en genomförbar tidsram.
Partnerskap är det den nya tidens ledarskap
Martin Lundstedt konstaterar i sammanhanget att Volvo Group och Daimler Truck är två individuellt fantastiska företag.
”Att göra lastbilen till en programmerbar enhet med standardiserad hårdvara och operativsystem för snabba produktuppdateringar kommer att ge båda företagen möjlighet att skapa värde för våra kunder och deras kunder genom att differentiera digitala tjänster och lösningar. Partnerskap är verkligen det nya ledarskapet.”
Det gemensamma företaget kommer att ha sitt huvudkontor i Göteborg, Sverige, och införliva befintliga tillgångar och resurser från båda företagen i den nya organisationen. Målet för båda aktieägarna är att sätta branschstandarden för ett lastbilsoperativsystem och erbjuda dess produkter till andra OEM-tillverkare. För detta ändamål kommer det gemensamma företaget att tillhandahålla en gemensam utvecklarplattform som en tjänst, på vilken dess kunder kan bygga differentierande mjukvarulager.
Det nu undertecknade preliminära avtalet är icke bindande. En slutgiltig överenskommelse förväntas inom detta år, med målet att slutföra den slutliga transaktionen under Q1 2025, under förutsättning av nödvändig granskning och godkännanden av respektive myndigheter.