Den danska fiberleverantören Eniig var i behov av ny teknik för att understödja sitt nya initiativ att bli återförsäljare av sitt eget fibernät. Bolaget valde för ändamålet IFS Field Service Management för att öka sin operativa effektivitet, både från sina interna avdelningar, ur ett planeringsperspektiv samt för att stötta fälttekniker i deras dagliga arbete med ett mobilt verktyg.
En marknad i förändring. – Den danska fibermarknaden förändras. Som leverantör av fiber till stora delar av Jyllandsregionen har Eniig möjligheten att erbjuda leverantörer som TDC och andra möjligheten att hyra in sig på vårt fibernät och erbjuda det till deras kunder. Vi håller faktiskt på att bli en återförsäljare av vårt eget fibernät och för att understödja det beslutet var vi i behov av ny teknik. Både för att stötta vårt nya grossistkoncept, men även för att tillhandahålla SLA:s på tjänster som utförs av andra leverantörer i andra fibernät, säger Henrik Møller Nielsen, chef på Eniig.
– Med IFS har vi numera möjlighet att sköta mötesbokningar åt andra leverantörer för att öka effektiviteten över hela vår verksamhet. Samtidigt kan vi utrusta våra tekniker med ett mobilt verktyg som underlättar deras dagliga arbete och gör dem mer effektiva.
Skippar Excelarken. Som en del av avtalet kommer Eniig att använda IFS Field Service Management istället för den blandning av Excelark och tekniker som arbetade direkt i Microsoft Axapta. Den första fasen (grossistdelen) kommer att aktiveras den första juni, medan den andra fasen (dynamisk expediering bland annat) följer efter i december 2018.
– Vi kan stötta Eniig i deras nya återförsäljarkoncept, samtidigt som de maximerar den operativa effektiviteten, ökar intäkterna, reducerar kostnader och ökar kundnöjdheten, säger Glenn Arnesen, VD för IFS Scandinavia.