Affären är ytterligare ett exempel på att Dassault jobbar intensivt med att sprida PLM-konceptet till icke-traditionella industrisegment. I detta har f ö bolagets största s k ”solution provider”, svenska TechniaTranscat, spelat en framträdande roll. Få företag inom branschen har som TechniaTranscat lyckats sälja in PLM-lösningar till ”ovanliga” industrisegment som denna svenskägda PLM-konsult.
Dagens besked om köpet av majoriteten i Centric är ett kvitto på att TechniaTranscats strategi betyder mycket för den franska PLM-utvecklaren. Bland de industrisegment som den svenska PLM-konsulten lyckats väl inom är just mode, skor och retail goda exempel.
DS-chefen, Bernard Charles, säger i en kommentar att bolagets satsning nu har som syfte att påskynda den digitala omvandlingen av företag som söker lösningar för att kunna hantera den alltmer komplexa utvecklingen på dagens konsumtionsmarknader.
Bra drag i Centrics affärer. Om Centric Software kan noteras att bolaget har sitt huvudkontor i Silicon Valley och har kontor i 13 länder. Man har i dagsläget PLM-lösningar med kunder som representerar plus 600 globalt erkända varumärken, bland annat ASICS, Bass Pro, Belle China, Bestseller, Etam, Kate Spade, Loblaws, Louis Vuitton, Michael Kors, Samsonite, Ted Baker, Tommy Hilfiger och andra.
Klart är också att Centric har bra drag i affärena. Under fjolåret ökade Centric sin omsättning med 60 procent till summa 61 miljoner dollar, och man genererade vinst. Företagets branschspecifika, kollaborativa PLM-plattform används för produktplanering, produktspecifikationer, materialhantering, sourcing, kostnadsscenarier, kollektions-, kalender- och kvalitetshantering. En viktig bit är också att man har lösningar för mobila enheter, vilket i de rörliga branschsegment man agerar i ökar effektiviteten, påskyndar tiden till marknaden och förbättrar försäljnings- och produktmarginalerna.
Fortsätter som oberoende lösning. – Centric har dessutom ett mycket bra expertteam, som är dedikerade till att göra sina specifika kunder framgångsrika. Tillsammans kommer vi att påskynda deras omvandling inom PLM och skapa ännu mer affärsvärde med kapabiliteterna på 3DEXPERIENCE-plattform. Precis som vi gjorde för med SOLIDWORKS för 20 år sedan, kommer vi att behålla Centric som en oberoende aktör, säger Charles.
Snabba trender kräver fler kollektioner. Dagens konsumenter är mer kunniga om produkter än någonsin tidigare, man definierar snabbt vad man vill ha och följer trender i en värld där digitalt och fysiskt konvergerar. Konkurrenskraftiga kläder och modemärken är specifikt designade för att möta just dessa förväntningar på produkter. Samtidigt kommer nya trender snabbt och får ett lika snabbt genomslag i efterfrågan. Detta möter producenter genom att öka antalet kollektioner de producerar varje år. För tusentals företag kräver denna utmaning ofta beslut i sista minuten. I färdens riktning finns därför ett behov att kunna ”konfigurera” om affärsprocesser för tillverkning och snabbt lansera och distribuera produkterna till varierade marknader, utan att för den skull knapra på marginaler eller produktkvalitet.
Här menar Chris Groves, VD och koncernchef, Centric Software, att DS’ 3DEXPERIENCE kommer att göra skillnad.
– Genom att samarbeta med Dassault får stöd av denna världsledande plattform från ett av det globala samfundets mest innovativa företag, säger Groves. Vår kombinerade kompetens inom digital transformation, PLM och 3DEXPERIENCE gör att vi kan påskynda utvecklingen av marknadsdrivna innovationer och därmed hjälpa våra kunder att utveckla konkurrensfördelar.
Köper mellan 58-69 procent i första rundan. Enligt avtalet kommer Dassault Systèmes att köpa det ovan nämnda majoritetsinnehavet kontant. Ägarandelen kan hamna var som helst inom latituden 58 till 69 procent. Utfallet här beror på Centrics aktieägares val och en förskottsbetalning vid förvärvet av återstoden av aktier, som kommer att äga rum 2020 och 2021. Den totala kostnaden för köpet av 100 procent av Centric beror på företagets omsättningstillväxt och lönsamhet under de kommande två åren.