För att möta det ökade intresset för klimatsmarta, bekväma och effektiva tågresor har SJ tecknat avtal med Alstom om 25 nya snabbtåg och en option på upp till ytterligare 15 tåg. Affären är värd ungefär sju miljarder kronor. Tågen ska användas för fjärrtågtrafik mellan storstäder i Sverige men även för gränsöverskridande trafik till Danmark och Norge.
Utrustas med den absolut senaste tekniken
De nya snabbtågen kommer att ha den absolut senaste tekniken och nå en ny topphastighet för svensk tågtrafik, med sina 250 kilometer per timme. De kommer att komplettera SJs upprustade X 2000 som den bästa reseprodukten i Sverige och Skandinavien.
De nya snabbtågen har plats för cyklar, bra bagagelösningar och en fullt utrustad SJ Bistro med varm mat och sittgrupper. Alla system är teknikledande med exempelvis effektiv uppkoppling och radiotransparenta fönster, tysta ljuddämpade vagnar och tåget kan förflyttas med batteridrift för att hantera störningar i elförsörjningen på linjen.
– Det här är en fantastisk satsning som vi nu gör och som blir ytterligare ett bevis på att SJ är framtidens sätt att resa. Jag är övertygad om att våra kunder kommer att uppskatta våra nya tåg, med hög hastighet, riktigt bra komfort med sköna stolar och bra ljus, samt goda möjligheter att både jobba och koppla av under resan, säger SJs fordonsdirektör Arvid Fredman.
Beslutet togs ifjol
SJ fattade beslut om tilldelning av avtalet till Alstom den 20 december 2021 efter genomförd upphandling.
– På Alstom är vi oerhört stolta över att få leverera dessa nya snabbtåg till SJ. Med vår erfarenhet från flertalet snabbtågsprojekt världen över ser vi hur dessa förändrar möjligheterna att resa. Snabbtågen fyller en viktig funktion som det primära alternativet till flygresor, då det är praktiskt, bekvämt och snabbt. Vi tackar SJ för deras fortsatta förtroende för oss, säger Maria Signal Martebo, VD på Alstom Sverige.
3DEXPERIENCE, Accenture och molnet
När det gäller Alstom och PLM har bolaget en lång historik av samarbete och installationer av Dassault Systemes lösningar CATIA och som cPDm ryggrad DS ENOVIA. Så sent som i juni 2021 meddelades att Alstom valt att tillsammans med Accenture som implementationskonsult och Dassault Systèmes utveckla bolagets nya molnplattform för PLM baserad på DS’ 3DEXPERIENCE.
Siktet för den nya molnbaserade PLM-plattformen är att optimera samarbetet mellan Alstoms designkontor, samt bättre integrera och standardisera företagets ingenjörs-, tillverknings- och underhållsprocesser.
Accentures roll i kontexten är att tillhandahålla sin djupa expertis inom stora PLM- och molnlösningar och bygga vidare på 3DEXPERIENCE-plattform för att utveckla den nya molnplattformen.
Alstoms planer har varit att rulla ut den nya plattformen till utvalda sajter redan i år, 2021, och till sajter över hela världen 2022. Hur långt detta avancerat är dock ännu oklart.
Alexandre Domingues, CDTO, Chief Digital Transformation Officer, på Alstom, kommenterade ifjol saken så här:
– PLM är ryggraden i vår digitala transformationsresa och avgörande för vår tillväxt på en extremt konkurrenskraftig global marknad. Det nya molnet-först-systemet kommer att tillåta oss att arbeta mer effektivt och samarbeta, vilket perfekt uppfyller våra tillväxtmål.
Integrerat parallellt ingenjörsarbete
För Accentures Flavien Parrel, CEO för Industry X inom Accenture i Frankrike, finns det en rad värden att hämta hem i denna satsning, framför allt relaterat till ”concurrent engineering”, alltså integrerat samtidigt utvecklingsarbete:
– Genom att vi kombinerar ledande cloud-first- och PLM-teknologier blir detta möjligt för Alstom, säger han och tillägger: ”Bolagets ekosystempartners kan samarbeta samtidigt under hela livscykeln av projekt, från ingenjörskonst till tillverkning till service. Systemet kommer att tillföra värde till Alstom inom en rad områden och tjäna som ett bevis på vår Industry X- och molnförst-kapacitet i Frankrike, som är designade för att påskynda innovation och konkurrenskraft för industriella mästare.”
Det ska tilläggas att tidigare har Bombardier på tåg-sidan jobbat med Siemens Teamcenter som backbone, vid sidan av CATIA som CAD-plattform. Den svenska rörelsen lär f ö fortfarande jobba med Teamcenter Enterprise som data-backbone. Denna kombination, CATIA från Dassault och Teamcenter som cPDm-lösning, är fortfarande mycket vanlig inom t ex automotive.
Utvecklingsmiljöerna i Bombardier under den tid man var en del av det större Bombardier, som också utvecklade flygplan, var blandade. CATIA fanns, men på PLM/PDM-sidan hade man sedan 2018 ett förnyat avtal med Siemens PLM byggt på deras Teamcenter-plattform. Detta innebär att stora delar av utvecklingsarbetet kring Zefiro ägt rum i blandade Dassault och Siemens-miljöer. När Alstom senare köpte bolaget togs dock under 2021 beslutet att satsa på Dassaults’ 3DEXPERIENCE. Denna platform bygger på ENOVIA som app för cPDm. Att byta plattform och migrera till en enhetlig miljö även med gamla produktdata är dock ingen enkel sak, utan troligare är att man startar med den nya plattformen i samband med nya projekt.