Annons

Detaljhandelsjätten Claes Ohlsson satsar på PLM i molnet

Det välkända detaljhandelsföretaget Clas Ohlson satsar på en PLM-lösning. Normalt är PLM inte så vanligt i denna bransch, men efter Julas satsning på en PLM-lösning under 2015 kan detta innebära att spridningstakten inom segmentet ökar.
I Claes Ohlssons fall blir det PTCs FlexPLM som ska implementeras. Tanken är att denna ska hantera produktutvecklingen av alla produktkategorier och målsättningen är att förbättra samarbetet mellan Julas kontor i Sverige och externa leverantörer. PTCs molnbaserade Retail PLM-lösning blir i detta ryggraden för all produktinformation.
- Vi har gjort en djupgående global utvärdering och kommit fram till att PTCs branschkunskap i kombination med en omfattande och kapabel lösning passar vår verksamhet bäst, säger Tony Dahlström, inköpschef, Clas Ohlson.

Clas Ohlson har sitt ursprung i postorderbranschen, men har idag utvecklats till en snabbväxande internationell detaljhandelskedja med över 220 butiker och e-handel på fem marknader: Finland, Tyskland, Norge, Sverige och Storbritannien.

Flerårigt transformationsprogram. Med PTCs PLM-lösning som grund i ett flerårigt omvandlingsprogram ska man ersätta gamla metoder med nya skalbara och robusta system och processer för framtiden. Clas Ohlson kommer att distribuera PTCs FlexPLM-lösning för att, som det heter, ”driva nya innovationsnivåer och öka effektiviteten avsevärt”.
Lösningen antas kunna göra det möjligt för Clas Ohlson att minska behovet av systemanpassning och realisera en sömlös datahantering, både internt i bolaget och med sin omfattande utbudsbas.

Tony Dahlström är inköpsdirektör på Claes Ohlsson.

Clas Ohlson kommer att distribuera PTCs FlexPLM-lösning för att, som det heter, ”driva nya innovationsnivåer och öka effektiviteten avsevärt”.
– Vi är övertygade om att PTC FlexPLM hjälper oss att hantera vår ständigt växande komplexa produktportfölj, förbättra det globala samarbetet och minska ledtiderna för att stödja vår nästa tillväxtfas, säger Tony Dahlström.

En fjäder i hatten. Clas Ohlson kommer att utnyttja PTCs molntjänsterbjudande för att tillhandahålla en komplett hanterad lösningstjänst, vilket man räknar med ska möjliggöra ökat värde, lägre totala ägandekostnader och minskad risk och belastning på interna IT-team.

För PTC är detta en obestridlig framgång på vad som ändå för betraktas som tämligen jungfruelig mark. Tidigare har området detalhandel varit tämligen sparsamt ”befolkat” med PLM-lösningar, men de finns trots allt. VF/PLM&ERP News har rapporterat om installationer på exempelvis Jula, IKEA och HM. I detta sällskap är hur som helst Claes Ohlsson en fjäder i hatten för PTC och ett viktigt exempel på den potentiella nyttan med PLM i branscher utanför PLMs kärnområden, som automotive, aerospace, industrimaskinutrustning, hightech, konsumentvaror o s v.

– Vi är stolta över att arbeta med ett så prestigefyllt varumärke som Clas Ohlson, säger Eric Symon, VP och koncernchef för PTCs Retail Business Unit. Detta är ett kritiskt projekt för PTC i vårt växande detaljhandelssegment och vi ser fram emot ett långsiktigt strategiskt samarbete. Med hjälp av vår snabba ramverk och innovativa detaljhandelsplattform – som inkluderar både FlexPLM och IoT-lösningen ThingWorx Industrial Innovation Platform – kommer Clas Ohlson nu att kunna realisera sin offensiva tillväxtstrategi.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Industriellt

Success Stories

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title