– Vi förbättrar ständigt vårt konsumentcentrerade tillvägagångssätt och inser att en lean och flexibel digital produktionsprocess är nyckeln till att stödja massanpassning, säger Alex Carnazza, chef, webbinnehåll och broschyrer, marknadsföringskommunikation, Toyota Motor Europe.
Avancerad visualisering. Med Dassault Systèmes ”Virtual Garage” -lösningsupplevelse kan Toyota utnyttja 3DEXCITE avancerade visualiseringsapplikationer för automatiserade och integrerade digitala produktionsprocesser.
En finess i sammanhanget är att man använder sina redan skapade tekniska data för att kreera spännande grafiska effekter med virtuella representationer av fordonen.
Genom automatiserade processer av produktionen skapas det konsumentanpassade innehållet och designen av banners, broschyrer och videoinnehåll för publicering på nätet. Och man kan genom webbkonfiguratorer och andra plattformar titta på nya fordonsmodeller i exempelvis färger som är uppbyggda efter preferenser på specifika marknader eller anpassade till enskilda, existerande kunders smak.
Dassaults digitala vision lockar. Den digitala tekniken påverkar allt mer hur konsumenterna handlar och bilindustrin har hakat på och utnyttjar denna trend för att närmare knyta an till och engagera de potientiella köparna. Oavsett om konsumenterna utforskar ett fordon för första gången eller efter mer omfattande sökande närmar sig ett köpbeslut, vill de bli inspirerade och ha tillgång till rätt information. I detta söker man digitala verktyg som kan skapa de lockande upplevelserna.
– Dassaults vision är stark, säger Carnazza, och den möjliggör en robust digital strategi, som syftar till att få en konkurrensfördel när det gäller kostnader, tid, kvalitet, skalbarhet, integration och smidighet vid produktion av digitala marknadsföringsmedel.
Vill skapa känslor och stämningar. Dassaults VP och automotive/transportationansvarige, Olivier Sappin, menar också att bolaget har utvecklat starka lösningar för detta.
– Vi hjälper Toyota Europe att koppla ihop och upp data, människor och idéer för att skapa spänningar och känslor med konsumenterna tidigt i köpupplevelsen, säger Sappin. Vi kommer att fortsätta arbeta med dem för att undersöka hur 3DEXPERIENCE-plattformen kan ge ytterligare värde och ytterligare berika dessa unika erfarenheter genom tjänster och lösningar på plats.