Dr Göbel pekade särskilt på vikten av säker databehandling inom kundinfrastrukturen och en hög nivå av datastyrning som nyckelelement i CONTACTs AI-strategi. Medan Contacts CPO, Frank Patz-Brockmann, presenterade höjdpunkterna i den senaste plattformsversionen och gav en inblick i den kommande CONTACT Elements 16, som ska lanseras 2025.
Kraftfull prestandaökning
Med den nya versionen kommer användarna att bl a få en prestandaöking, sex gånger snabbare, effektivare minnesanvändning och optimering för molninfrastruktur och webbgränssnitt.
Patz-Brockmann hävdade också att Elements bättre än tidigare stöder företag i att skapa en hållbar produktlivscykel. Plattformen tillhandahåller redan funktioner för att beräkna produktens koldioxidavtryck, omfattande materialdatahantering och sömlös integrering av leverantörsdata.
I flera sessioner visade CONTACTs experter sedan upp nya funktioner i plattformen och skisserade innovationsfärdplanen.
- Till exempel kan ”Elements for IoT” nu användas som ett energiledningssystem, vilket gör det möjligt för företag att övervaka, analysera och på ett hållbart sätt minska sin energiförbrukning. Det är berättigat till statsbidrag i Tyskland.
- Vidare fokuserar CONTACTs projektledningsprogram, ”Project Office”, på förbättrad prestanda för komplexa projekt och optimerad användbarhet, vilket stödjer tillfälliga användare ännu bättre i deras arbete.
- En av de olika uppdateringarna som planeras för CIM Database PLM är en omfattande reviderad Engineering Change Management.
- Annat handlade om att Microsoft Office för webbintegration gör CONTACTs SaaS-lösning CIM Database Cloud nu användare att skapa och redigera Office-dokument direkt i molnklienten.
Fallstudier från Audi, BASF och andra kunder
Som vanligt i de här sammanhangen hade man också ett antal fallstudier på agendan. Blöand annat levererades PLM-insikter från digitaliseringsprojekt, inklusive Audi, BASF Polyurethanes, Huber+Suhner och Woco Industrietechnik.
Intressant bland casen var också Automationsspecialisten PIA Automation Holding startade presentationerna. Med Thomas Ernst lyfte fram den centrala rollen för CIM Database för att ena gruppen, som bildades av flera företag. Hans råd till publiken angående digital transformation var tydligt:
”Vänta inte, andra gör det nu bara!”