Annons

Dryckesjätten bakom Guiness i storsatsning på migrering till SAPs molnbaserade RISE-modell

När SAP meddelade att de skulle avsluta underhållet av Business Suite 7 till 2030 fick sig en och annan SAP-användare – även de som släpar efter moderniseringsplaner – en funderare över vad deras nästa steg skulle bli i takt med att det traditionella affärssystemet fasades ut. Men sedan dess har två andra SAP-erbjudanden hamnat i centrum: RISE with SAP och S/4HANA Cloud.
Att världsledande affärssystemutvecklaren SAP sedan dess haft framgångar med sin tjänst RISE with SAP som förenklar övergången till det molnbaserade affärssystemet SAP S/4HANA Cloud behöver ingen betvivla. RISE with SAP lanserades 2021 som en ”affärstransformation-som-en-tjänst-lösning.” S/4HANA är en av de sex paketerade lösningarna som erbjuds genom RISE – tillsammans med SAPs teknologiplattform, affärsprocessintelligens och annat. Men SAP-användare kan också välja att använda S/4HANA direkt utan att använda RISE-tjänsten för att migrera och/eller modernisera SAP-system i molnet.
Detta sagt kommer vi in på dagens större nyhet från användarsidan relaterat till detta. Det handlar om Diageo, den brittiska tillverkaren av Guinness, Smirnoff och Johnnie Walker, som har inlett ett samarbete inom affärsutveckling med SAP och IBM, som konsultpartner. Projektet sträcker sig över fem år och är företagets största investering någonsin i teknik och tjänster. Målet med samarbetet är att designa och förbättra Diaegos affärsprocesser och göra verksamheten mer effektiv i de 180 länder där bolaget är verksamt.
Poängen är att Diageo nu går över till den molnbaserad modellen, RISE with SAP S/4HANA Cloud, för att förenkla och integrera sin IT-infrastruktur.
– Samarbetet med IBM och SAP kommer att ge oss helt nya insikter att agera och förbättra vår datakapacitet för att kunna fortsätta växa, samtidigt som vi kan bli mer effektiva i vår dagliga verksamhet, säger Lavanya Chandrashekar, CFO på Diageo, i en kommentar.

– Samarbetet med IBM och SAP är ett led i vår pågående satsning på digital transformation. Vi vill göra det enklare för oss att möta våra globala konsumenters och kunders behov. Det kommer att ge oss helt nya insikter att agera och förbättra vår datakapacitet för att kunna fortsätta växa, samtidigt som vi kan bli mer effektiva i vår dagliga verksamhet, säger Lavanya Chandrashekar, CFO på Diageo.

Klart är att den fem år långa satsningen kommer att förändra Diageos arbete på flera sätt:

  • Avancerade lösningar för arbetsflöden gör att ordrar kan spåras i realtid över hela världen samtidigt som kundernas engagemang ökar och kundservicen förbättras.
  • Med en enskild plattform kan Diageo förenkla sin tekniska supportmodell och sitt IT-landskap. Det blir enklare för bolaget att göra affärer och utvecklas i takt med ändrade konsumenttrender och nya behov på marknaden.
  • Programmet kommer att förändra Diageos resultatrapportering och ge nya möjligheter till försäljning och tillväxt.
  • Digitaliseringen av kontroll och regelefterlevnad kommer att göra verksamheten mer motståndskraftig, uthållig och anpassningsbar när förutsättningarna på marknaden ändras. 
Interiör från en Diageo-ägd bryggerianläggning i USA.

Hjälper till att hantera oförutsägbara leveranskedjor
– För att lyckas i dagens konsumentvarubransch måste man kunna hantera oförutsägbara leveranskedjor, pågående makroekonomisk volatilitet och ligga steget före när kundkraven ändras. Diageo är en ledande varumärkesbyggare och vi är stolta över att kunna hjälpa dem att bygga en mer motståndskraftig verksamhet. Satsningen kommer att leda till förbättrad kundupplevelse och göra att de snabbt kan anpassa sig efter ändrade marknadsbehov och förverkliga sin vision att revolutionera konsumentvarubranschen, säger Scott Russell, Executive Board Member, Customer Success på SAP.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Success Stories

Industriellt

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title