Det var ifjol, i oktober, som Volta Trucks ansökte om konkurs. Det finansiella lägget var hårt ansträngt och det amerikanska Proterras problem i början av augusti blev den utlösande faktorn till konkursen. Batterileverantörens rekonstruktions-förfarande kom vid en för Volta Trucks mycket dålig tidpunkt. Produktionen var på väg att skalas upp och Volta Zero-modellerna skulle levereras till väntande kunder. Men finansieringsproblemen gick alltså vid detta tillfälle inte att lösa, utan istället försattes bolaget i konkurs.
Men lastbilsproduktionen räddades alltså i slutet av 2023 av Luxor Capital, som nu också står bakom det nya bolaget bakom produktion och distribution: Volta Commercial Vehicles.
Att man nu återupptar serieproduktion av Volta Zero markerar förstås en viktig milstolpe för Volta Trucks. Det finns flera tunga poänger med den verksamhet man nu återstartar; inte bara att det rör sig om ett hel-lelektriskt fordon, utan dels också den distribuerade produktframtagnings-modellen och dels en mycket intressant affärsmodell efter ett Product-as-a-Service-koncept. Den distribuerade produktframtagnings-modellen går ut på att designen görs i Storbritannien och tillverkningen i österrikiska Steyr. I den tidigare modellen hade man också administrationen med HK i Stockholm. Detta emedan man när det gäller fordonen dels kan köra en leasing/Product-as-a-Service-modell, med det mesta inkluderat ifråga om service etc, eller också köpa fordonet på vanligt sätt.
Rekordsnabb produktutveckling, men med nya PLM-bollar
Produktutvecklingen av Volta Zero har för övrig skett rekordsnabbt:
– På bara 2,5 år, mindre än hälften av den tid befintliga lastbilstillverkare tar, gick vi från att lansera ett koncept, genom konstruktions-, utvecklings- och kvalitetsfaserna. och nu startar produktionen av de slutliga specifikationsmodellerna som kommer att drivas av kunderna, vilket gör våra stadsmiljöer säkrare och mer hållbara, berättade den svenske medgrundaren och dåvarande CMLOn, Chief Manufacturing and Logistics Officer, för Volta Trucks, Kjell Walöen, i en tidigare PLM&ERP News-artikel.
Produktutvecklings-verktyg fram till konkursen har varit främst Dassault Systemes 3DEXPERIENCE SaaS Cloud, med CATIA som CAD-mjukvara och ENOVIA på PDM-sidan. Intressant i detta är också att man jobbat i Dassaults V6-miljö och att svenska PLM-konsulten TECHNIA spelat en viktig roll i implementationen av produktutvecklings-plattformen.
Men i sin åter-uppstartade skepnad är det nya bollar som gäller: Tuffa DS-konkurrenterna Siemens Digital Industries Software-verktyg från Xcelerator-portföljen är det som gäller, på Siemens SaaS Cloud (X) med NX CAD och med Teamcenter som PLM/PDM-backbone.
Det som fällt avgörandet här lär ha varit problem med att få Dassaults molntjänster att fungera.