Annons

EL-LASTBILAR: Volta Zero tillbaka på banan igen – byter ut 3EXPERIENCE Cloud SaaS mot SIEMENS SaaS Cloud (X)

Volvoägda PROTERRA levererar BATTERIERNA. Förra veckans mest spännande nyhet på ellastbils-fronten var Volta Trucks meddelande om att man återupptar produktionen av sin Zero-modell. Bakgrunden är att den österrikiska kontraktstillverkaren Steyr Automotive gjort en preliminär överenskommelse med de nya ägarna av Volta Trucks. Bolaget gick i konkurs i oktober ifjol, enligt bolaget beroende på företagets amerikanska batterileverantör Proterra blev föremål för ett beslut om rekonstruktion. Detta slutade med att Volta Trucks i slutet av 2023 räddades av en av sina största långivare och aktieägare, Luxor Capital, som nu också efter diverse förhandlingar med lämpliga intressenter, bl a Steyr, återstartar produktionen av ellastbilarna, med initialt modellen Volta Zero.
Ett i sammanhanget intressant faktum är att Volvo Group ifjol köpte batteridelen av amerikanska Proterra och det ser i nuläget ut som att batterierna fortsatt kommer att levereras av det numera Volvoägda Proterra. Batterierna det handlar om har en kapacitet på 160 till 200 kWh som ger en räckvidd på 150 till 200 kilometer, detta med en hastighet som toppar på 80 km/timme. Detta visar också tydligt att lastbilen primärt är tänkt för urbana transporter.
Produktutvecklings-mässigt har Volta Trucks tidigare haft ett spännande upplägg med designavdelning i England, administrativt huvudkontor i Sverige och, som sagt, tillverkning i Steyr, som tidigare bl a tillverkat MAN-lastbilar.
Denna 16-tonnare började - efter en rekordsnabb produktutvecklingsloop på knappt 2,5 år - tillverkas av Steyr i april 2023. Produktutvecklingen gjordes i detta skede med hjälp av digitala PLM-verktyg från Dassault Systemes, med 3DEXPERIENCE som SaaS, molntjänst, med CATIA på CAD-sidan och ENOVIA, som PDM-lösning. Detta bytte man dock ut för att numera använda Siemens Digital Industries Softwares motsvarande lösningar, Siemens SaaS Cloud (X) både för NX CAD och Teamcenter som PDM- och produktdata-ryggrad.
För den som vill veta mer om bytet av PLM-verktyg kan noteras att man kommer att ha en presentation under Siemens Digital Industries Softwares europeiska användar-event Realize Live, i München, i juni.

Det var ifjol, i oktober, som Volta Trucks ansökte om konkurs. Det finansiella lägget var hårt ansträngt och det amerikanska Proterras problem i början av augusti blev den utlösande faktorn till konkursen. Batterileverantörens rekonstruktions-förfarande kom vid en för Volta Trucks mycket dålig tidpunkt. Produktionen var på väg att skalas upp och Volta Zero-modellerna skulle levereras till väntande kunder. Men finansieringsproblemen gick alltså vid detta tillfälle inte att lösa, utan istället försattes bolaget i konkurs.
Men lastbilsproduktionen räddades alltså i slutet av 2023 av Luxor Capital, som nu också står bakom det nya bolaget bakom produktion och distribution: Volta Commercial Vehicles.

Att man nu återupptar serieproduktion av Volta Zero markerar förstås en viktig milstolpe för Volta Trucks. Det finns flera tunga poänger med den verksamhet man nu återstartar; inte bara att det rör sig om ett hel-lelektriskt fordon, utan dels också den distribuerade produktframtagnings-modellen och dels en mycket intressant affärsmodell efter ett Product-as-a-Service-koncept. Den distribuerade produktframtagnings-modellen går ut på att designen görs i Storbritannien och tillverkningen i österrikiska Steyr. I den tidigare modellen hade man också administrationen med HK i Stockholm. Detta emedan man när det gäller fordonen dels kan köra en leasing/Product-as-a-Service-modell, med det mesta inkluderat ifråga om service etc, eller också köpa fordonet på vanligt sätt.

Volta Zeros powertrain som 3D-modell.

Rekordsnabb produktutveckling, men med nya PLM-bollar
Produktutvecklingen av Volta Zero har för övrig skett rekordsnabbt:
– På bara 2,5 år, mindre än hälften av den tid befintliga lastbilstillverkare tar, gick vi från att lansera ett koncept, genom konstruktions-, utvecklings- och kvalitetsfaserna. och nu startar produktionen av de slutliga specifikationsmodellerna som kommer att drivas av kunderna, vilket gör våra stadsmiljöer säkrare och mer hållbara, berättade den svenske medgrundaren och dåvarande CMLOn, Chief Manufacturing and Logistics Officer, för Volta Trucks, Kjell Walöen, i en tidigare PLM&ERP News-artikel.

Produktutvecklings-verktyg fram till konkursen har varit främst Dassault Systemes 3DEXPERIENCE SaaS Cloud, med CATIA som CAD-mjukvara och ENOVIA på PDM-sidan. Intressant i detta är också att man jobbat i Dassaults V6-miljö och att svenska PLM-konsulten TECHNIA spelat en viktig roll i implementationen av produktutvecklings-plattformen.
Men i sin åter-uppstartade skepnad är det nya bollar som gäller: Tuffa DS-konkurrenterna Siemens Digital Industries Software-verktyg från Xcelerator-portföljen är det som gäller, på Siemens SaaS Cloud (X) med NX CAD och med Teamcenter som PLM/PDM-backbone.
Det som fällt avgörandet här lär ha varit problem med att få Dassaults molntjänster att fungera.

Print Friendly, PDF & Email

Success Stories

Industriellt

Success Stories

Intressant på PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

PLM TV News

Aktuell ANALYS

Aktuell Analys

Aktuell Analys

3D-printing

Block title