Sophie-Marie Ertelt ger ett vardagligt exempel: att beställa fem par skor online för att sedan skicka tillbaka fyra. Alltmer handel på nätet driver upp transporter. En väg bort från detta är att vi handlar mer lokalt, vilket skulle minska transporterna. Överhuvudtaget måste vi ändra vårt sätt att konsumera.
Optimering av infrastrukturen
Den andra delen i modellen är att optimera användningen av infrastrukturen och ta tillvara den som redan finns. Det kan vara lokala elnät som drivs av till exempel solenergi. En sådan decentralisering minskar sårbarheten och kräver inte stora investeringar.
Det tredje pelaren för ”tillräcklighet” är att planera utifrån livscykler.
– Tillverkning av de stora batterierna i lastbilar medför stora utsläpp av koldioxid och många av mineralerna kommer från gruvor i afrikanska länder och från Kina. Vi har inte koll på vilka effekter på människor och miljön som denna gruvbrytning innebär. Därför är det viktigt att ta reda vad som sker i hela kedjan, säger Sophie-Marie Ertelt.
En förlängning av livscykelperspektivet är att planera för återvinning. En möjlighet är att bygga om dieselbilar till batteribilar, vilket inte sker idag. Ett mer närliggande alternativ är att låta uttjänta bilbatterier lagra el i bostäder, eller mata el tillbaka till nätet om de i sin tur laddas med vind- eller solenergi.
Sophie-Marie Ertelt pekar också på potentialen med att noggrant fördela elen över tid för att inte riskera överbelastning.
– Studier idag visar att EU-länderna inte kommer att nå målen för klimatet med dagens politik. För vägtransporter är modellen med tillräcklighet det enda realistiska sättet att nå målen i Fit for 55. Vi behöver alla positiva exempel och förebilder. Det kan bara ske i liten skala och inte på nationell nivå, avslutar Sophie-Marie Ertelt.