Vi ska titta på de nya produkterna, men först notera att Einride snabbt uppnått intressanta positioner på marknaden för eldrivna transportsystem med sina POD-lösningar. Man driver redan idag, vilket kanske många inte är medvetna om, Europas största flotta av elektriska lastbilar och arbetar med industrijättar inklusive Coca-Cola, SKF och Lidl i Europa. I detta, menar Falck, har man satt goda exempel på att transformationen till elektriska, autonoma godstransporter, ”kan göras enkel och kostnadseffektiv”. Sedan den 1 oktober 2020 har Einrides partners sett en 90% minskning av CO2-utsläppen med elektriska transporter, samtidigt som kostnaden för diesel matchar.
Det är snabbt marscherat för detta företag som startades så sent som grundades 2016 och faktiskt, som PLM&ERP News tidigare rapporterat, blev världens första företag att driva ett autonomt, elektriskt godsfordon på allmän väg 2019.
AMERIKANSK VERSION AV EINRIDE POD
När bolaget nu annonserar att klivit vidare och in på den viktiga amerikanska transportmarknaden med sina lösningar är det ytterligare en milsten som passeras. Satsningen har möjliggjorts av att man tog in nytt kapital, 110 miljoner dollar – motsvarande nära en miljard kronor – från fem nya investerare. Pengarna ska användas för att anställa hundratals och etablera sig i USA.
Vad man nu gör är attiIntroducera ett nytt sortiment av produkter anpassade för den amerikanska marknaden. Vid lanseringen introducerar Einride, som noterades ovan, en ny serie globala produkter Einride Saga, som är ett ”intelligent” operativsystem för transport av gods och en ny Einride Pod-produktlinje, inklusive en amerikansk version av Einride Pod och den nya Flatbed Pod. Den amerikanska versionen av Einride Pod kommer att ha samma autonoma teknologi som sitt europeiska syskon, med SAE nivå 4 avseende omfattningen av den självkörande teknologin och en säkerhetsarkitektur som möjliggör säker drift utan förare i fordonet, men kommer att vara bättre anpassad för amerikanska vägar och betingelser.
Flatbed Pod är ett modulärt fordon byggt för att tillgodose alla typer av fraktbehov, inklusive transport av containrar för att göra övergången mellan sjö- och vägfrakt sömlös.
Operativsystemet Saga är intressant. Genom detta kommer avsändare att få tillgång till en färdplan för kostnadseffektiv elektrifiering och automatisering via Evolve-appen, beställa och spåra försändelser via Book, övervaka rutter och uppdrag genom Orchestrate och visualisera data och få insikter genom Explore. Uppbackad av analys från Saga uppskattar företaget att minst 40 % av USAs vägtransporter kan gå elektriskt idag till samma kostnad som diesel eller billigare.
SKA SKAPA 2000 NYA JOBB PÅ FEM ÅR
Einride kommer att etablera ett officiellt amerikanskt högkvarter i New York, där delar av ledarteamet kommer att vara baserat. Utöver sitt huvudkontor kommer Einride att öppna upp regionala kontor i Austin, San Francisco och i sydöstra USA.
Till satsningen i Amerika hör också att man anställer världens första fjärrstyrda lastbilschaufför och introducerar en ny typ av jobb. Utöver att ta med sina elektriska och autonoma transportlösningar till några av de största namnen i sina respektive branscher, har Einride också anställt världens första ”fjärrförare” för att visa hur autonom godstransport förbättrar arbetsförhållandena och skapar en ny typ av jobb, ”Einride Pod Operator”.
Vidare har Einride har åtagit sig att skapa minst 2 000 nya jobb under de första fem verksamhetsåren i USA. Spridningen av elektriska och autonoma transporter skapar arbetstillfällen över hela leveranskedjan, från installation och underhåll av elektrisk infrastruktur till den omfattande konstruktionen av 5G-nätverk, samtidigt som skapa nya typer av jobb, som rollen som den fjärranslutna podoperatören, vilket innebär att en person övervakar och kontrollerar flera Pods i realtid från en central plats. Till skillnad från konventionella lastbilstransporter blir fjärrdrift säkrare, innebär fler regelbundna timmar och ger en mer gästvänlig arbetsmiljö.
AVTALET MED GEA EN MILSTEN
Men som sagt, partnerskapet med GE Appliances blir en veritabel milsten för det svenska eltransportutvecklaren. Partnerskapet representerar Einrides första installation med sina Pods i USA, som kommer att fungera på GE Appliances stora anläggning, Appliance Park, ett campus i Louisville, Ky. Den nya flottan är tänkt att fungera som en modell för USAs transportekosystem genom att höja arbetsmiljön och minska utsläppen.
– På GE Appliances tror vi på att alltid hitta ett bättre sätt och sträva efter att ligga i framkant när det gäller innovation, säger Bill Good, VP för tillverkning på GE Appliances. Hållbarhet och kostnadseffektivitet är en förutsättning för att implementera innovation i vår affärsstrategi. Partnerskapet och teknologiinvesteringen med Einride gör det möjligt för oss att implementera säkrare, mer hållbara och kostnadseffektiva lösningar för förflyttning och transport av material.
Vid lanseringen kommer Einride att implementera elektriska transportlösningar på tre av GEAs anläggningar: I Kentucky, Tennessee och Georgia. Som ett resultat av detta partnerskap förväntas GEA spara 970 ton CO2-utsläpp under det första året, och spela en nyckelroll i dess globala åtagande att minska sitt miljöavtryck genom att använda en toppmodern leveranskedja.
– Detta markerar en viktig milstolpe för fraktindustrin i USA, eftersom det är första gången ett autonomt, elektriskt och fjärrstyrt podsystem installeras på skalan i Nordamerika”, säger Robert Falck, och tillägger att systemet kommer att göra det möjligt för GEA att minska sitt miljöavtryck och skörda frukterna av Einrides världsledande teknologi.
I samband med den officiella USA-lanseringen har Einride också fått ihop en lovande lista med samarbetspartners i satsningen, inklusive tekniska partners Ericsson och Siemens samt kunder som Bridgestone och man befinner sig i en planeringsfas med Oatly.