Användare kan dra in och släppa bilder och video, text, dokument (i PDF-, Illustrator-, Photoshop-, Word-, PowerPoint- eller Excelformat) och färgrutor (typ färgprover). Till detta kan läggas möjligheterna att utnyttja inbyggda länkar till sociala media eller webbplatser för att fånga upp trender, bilder och kundsynpunkter i samma minut de publiceras. Om denna speed behövs kan diskuteras, men i den digitala realtidsvärld som tycks vinna insteg för varje dag som går, kan detta vara en kapabilitet med ett högt värde.
Skapa tidig förståelse för nya koncept. Verktyget gör det hur som helst möjligt för produktutvecklingsteam att dela idéer internt och externt, samtidigt som de snabbt kan iterera kring dessa. Här menar PTCs Eric Symon, att värdet ligger i att engagera och få flera att förstå designinriktningen tidigt i utvecklingscykeln.
De slutliga resultatetn kan sedan förstås integreras i FlexPLM för att starta upp produktutvecklingsarbetet och göra det möjligt för användarna att få djupare insikter och synlighet i inköpsprocesser. FlexPLM Canvas gör det möjligt för varumärken och återförsäljare att förkorta cykeltiden genom att enkelt förvandla idéer till verkliga produkter.
– Eftersom återförsäljare står inför hårt tryck för att leverera de senaste trenderna och möter de växande kraven hos dagens digitala konsument, är kortare utvecklingscykeltider och förbättrat samarbete nu mer kritiskt än någonsin, säger Eric Symon, general manager för PTCs ”Retail Business Unit”. Han fortsätter:
– Genom att flytta från fysiska designbrädor och andra manuella verktyg och metoder för skapande till en digital applikation, kan tiden mellan kreationsarbete och produktskapande minskas avsevärt. På sista raden kokar det hela ner till att dina produkterkan levereras till marknaden med rätt trend, i rätt tid och till rätt budget.