Det är inte svårt att hålla med Kjell Walöen om att den korta utvecklingstiden fram till tillverkning imponerar. Efter prototyperna för designverifiering och produktionsvalidering som startade 2022, har alltså de första serietillverkade kundspecifika fordonen nu kommit in i produktionslinjen. Den första batchen av fordon kommer att användas för Volta Zero Driving Experience Programme. Detta är ett pilot- och testprogram, där kunderna kommer att låna en lastbil under en längre period, vilket kommer att göra det möjligt för vagnparks-operatörer att förstå hur den helelektriska medeltunga lastbilen optimalt kan integreras i deras verksamhet. Efter produktionsstart kommer de tillverkade lastbilarna att genomgå rigorös och omfattande kvalitetssäkring och testning, och de första lastbilarna som beställts av kunder förväntas skickas under tredje kvartalet 2023.
Kapacitet för 14 000 fordon om året
Som indikeras ovan ägs Volta Trucks kontraktstillverkningsanläggning av Steyr Automotive. Bolaget utsågs efter en omfattande anbudsprocess i augusti 2021, baserat på dess omfattande erfarenhet av tillverkning av kommersiella fordon, befintliga tillverkningsanläggningar och den därav följande snabbheten till marknaden.
När det gäller Voltaproduktionen har Steyr Automotive reserverat en kapacitet på upp till 14 000 fordon per år för Volta Trucks från deras totala tillgängliga produktion.
Volta Trucks kommer att öka produktionsvolymerna under de kommande åren för att maximera denna möjlighet och under denna tid kommer tillverkningen av Volta Zero potentiellt att skapa över 700 jobb och ytterligare uppskattningsvis 2 000 positioner inom försörjningskedjan.
Svenska PLM-konsulten TECHNIA i viktig produktutvecklings-roll
Notabelt när det gäller produktutvecklingen av fordonet är f ö att svenska PLM-konsulten TECHNIA har funnits med i implementations- och utvecklingsarbetet av Volta Trucks PLM-plattform, som bygger på Dassault Systemes 3DEXPERIENCE.
Voltas PLM-ansvarige, Ian Collins, har i en tidigare PLM&ERP News-artikel sagt att han är mycket nöjd med den svenska PLM-konsultens arbetet i detta.
– Som 3DX-experter har TECHNIA hjälpt oss att implementera, sätta upp vårt centrala PLM-team och få igång plattformen på ett effektivt sätt, hävdar Ian Collins och tillägger: ”Funktionaliteten i 3DX är ryggraden i vad vi gör. Men naturligtvis utvecklar vi arbetsflöden och del-attribut efter behov för att stödja organisationens krav. Och vi sammanställer vad vi tror är en optimal verktygsuppsättning för att uppnå allt detta, och genom att koppla dem samman på ett smart sätt kommer de tillsammans att bilda ett produktutvecklings-program för alla våra projekt.”
Missa inte att läsa mer om det rekordsnabba utvecklingsarbetet och PLM-verktygen man använde i artikeln:
Svenska VOLTA Trucks, TECHNIA och 3DEXPERIENCE nycklar bakom snabb utveckling av ny el-lastbil
I grunden designad för eldrift
Om Volta Zero ska konstateras att den är designad från grunden för elektrisk drift, med en räckvidd på rent elektrisk drift på 150 – 200 km (95 – 125 miles). Genom att Volta Zero designades för el från början, underlättas en stegvis förändring i fordons-, förar- och fotgängarsäkerhet. Tack vare borttagningen av förbränningsmotorn sitter föraren av en Volta Zero i en central körställning, med en mycket lägre sitthöjd än en konventionell lastbil. Denna kombination, plus en hyttdesign i glashusstil, ger föraren en bred sikt på 220 grader, vilket minimerar farliga döda vinklar.
Säkerhetsbitarna är f ö en kärna i Volta Trucks. Bolagets ambition är att producera de säkraste lastbilarna för världens städer.
Miljöminister på plats i österrikiska Steyr
Att elektrifierade transporter idag har en extremt hög aktualitet för alla i samhället bekräftades i samband med starten i förra veckan av Volta Zero-produktionen genom närvaron av Leonore Gewessler – Österrikes minister för klimatåtgärder, miljö, energi, mobilitet, innovation och teknik – vid tillverkningsanläggningen i Steyr för att bevittna den betydande milstolpen i de sista förberedelserna för produktionsstarten av den helelektriska Volta Zero.
– Här i Steyr tillverkas moderna, klimatvänliga e-truckar från och med idag med Volta Zero. Detta visar: Det finns enorma möjligheter för Österrike och Europa inom e-mobilitet: mer klimatskydd, mer livskvalitet i våra städer och framtidssäkra jobb. Jag är verkligen stolt över att denna produktion sker i Österrike. Tack för den spännande inblicken i detta imponerande arbete, betonade minister Leonore Gewessler efter sitt besök.