Den består av tre huvudsakliga steg, menar Judith Gardiner:
- Planera. Formulera en långsiktig plan, så kallad roadmap, för digital transformation som matchar företagets affärsmål.
- Agera. Genomför inkrementella förbättringar och iterera om nödvändigt.
- Demonstrera. Visa affärsvärdet som projekten ger.
Framtiden kan bjuda på helt oväntade förändringar
Den första svårigheten är att beskriva den eftersträvade framtida situationen. Man får av nödvändighet utgå från jämförelser med nuläget, även om alla förstår att framtiden kommer att bjuda på helt oväntade förändringar. Viktigast är att presentera framtidsscenarier genom att beskriva affärsvärden som eftersträvas.
Det gäller att inse att det är orimligt att formulera en allomfattande digital strategi på en gång. Det krävs ett ständigt pågående arbete med både finjusteringar och stora förändringar, beroende på förändrade omständigheter.
Det är nödvändigt att engagera verksamhetsfolk från olika delar av företaget i arbetet med den långsiktiga planen. Det gäller att förstå deras prioriteringar och vilka tekniklösningar som är lämpliga. Digital transformation är verksamhetstransformation. IT-avdelningen behöver skaffa sig vänner ute i verksamheten. Öppen kommunikation och nära samarbete underlättar.
Egna satsningar på automatisering
Vi har själva satt fart med digital transformation på Equinix. Ett bra exempel är satsningar på automatisering. IT-avdelningen och enheten för verksamhetstransformation har jobbat tätt ihop för att automatisering ska ha en framträdande roll i vår digitala strategi. Vi har ansträngt oss för att satsningar på automatisering verkligen ska stödja viktiga affärsmål.
Arbetet leder till ökat engagemang hos medarbetare, genom bättre lösningar på deras problem. Det lyckas ofta tack vare användning av low-code- och no-code-plattformar. I slutänden leder det till bättre kundupplevelser.
En nyckel till framgång är att skapa en inkrementell, långsiktig plan. En sådan innehåller färre och billigare satsningar än en plan som går ut på att beskriva fullständiga framtida lösningar. Den är enklare att förstå och få stöd för.
Av Judith Gardiner, VP, Growth and Emerging Markets, Equinix